Total kehitystoive ja VPN ongelma MacOS/iOS

Macos
Macos Viestejä: 8 Observer
editoi maaliskuu 1 kohteessa F-Secure Total

Uusi Total meni vähän huonompaan Macilla ja iOS:lla verrattuna vanhoihin erillisiin ohjelmiin.


VPN jumittelee nykyään aika paljon. Yhteys alkaa toimia todella hitaasti ja jumiutuu yleensä lopulta. Tämä etenkin Espoon palvelimen kanssa. Olen vaihdellut IKE versioiden välillä, mutta ei merkitystä. VPN myös poistettu profiilista ja määritetty uudelleen. Ei vaikutusta. Olisiko vielä jotain mitä kokeilla? Puhelin 13 Pro iOS 16.5. Puhelin usein 5G tai kuituyhteydessä kiinni, mutta ei pitäisi olla itse yhteydessä vikaa kun yhteys alkaa toimia heti kun VPN katkaistaan.


Macillä taas toivoisin, että valikkopalkin tilapalkissa näkyvässä F-Securen logossa olisi jokin merkki kun VPN on päällä/pois päältä. Vähän niin kuin vanha Freedome ilmoitti. Lisäksi siitä logosta klikkaamalla olisi hyvä kun pääsisi suoraan salasanaholviin. Nyt ohjelma pitää käynnistää ensin ja päävalikosta siirtyä salasanoihin. Myös Macilla VPN tuppaa jäämään vain yhdistetään tilaan eikö ikinä yhdisty. Käytössä uusin Ventura.

Hyväksytyt vastaukset

  • Firmy
    Firmy Viestejä: 1,607 Community Manager
    Vastaus ✓

    Hei @Macos @Ok_Kim

    Tervetuloa F-Secure-yhteisöön. Kiitos viestistäsi ja kommentistasi.

    @Macos

    Olemme vastaanottaneet raportteja siitä, että Privacy VPN jumittuu "yhdistetään" -tilaan macOS-alustalla. Olemme julkaisseet uuden version, joka korjaa tämän ongelman. Suosittelemme varmistamaan, että olet asentanut uusimman version ja tarkistamaan, esiintyykö ongelma edelleen. Lisätietoja päivityksestä löydät tästä linkistä https://community.f-secure.com/total-fi/kb/articles/29617-f-secure-sovelluksen-mac-version-uudet-ominaisuudet.

    Koskien iOS-laitteesi ongelmaa, voisitko ystävällisesti antaa lisätietoja kohtaamastasi ongelmasta? Olisi hyödyllistä tietää, mitä F-Secure Total -version versiota käytät iOS:ssä ja mihin sijaintiin olet yhteydessä Privacy VPN:n kautta.

    Oletko kokeillut vaihtaa sijaintia Privacy VPN:ssä tai vaihtaa verkkoyhteyden Wi-Fi:stä mobiilidataan tai päinvastoin?

    Muuten, arvostamme suuresti ehdotustasi kuvakkeen muutoksesta. Monet muut käyttäjät ovat myös esittäneet samanlaisen idean. Jos haluat tukea tätä ominaisuuspyyntöä, voit äänestää sitä vierailemalla tässä linkissä https://community.f-secure.com/en/discussion/126336/f-secure-total-vpn-quick-settings#latest.

    @Ok_Kim

    Kyllä, voit asentaa useita VPN-sovelluksia laitteellesi. Huolehdithan kuitenkin, että käytössä on vain yksi VPN kerrallaan. Useiden VPN-sovellusten samanaikainen käyttö voi hidastaa yhteyttä, koska liikenne joudutaan ohjaamaan useiden sijaintien kautta.

    Jos et enää tarvitse toista VPN-sovellusta, voit poistaa sen laitteeltasi.

    Kerrothan, jos tarvitset lisäapua.

    Kiitos ja mukavaa päivänjatkoa.

  • Firmy
    Firmy Viestejä: 1,607 Community Manager
    Vastaus ✓

    Yhteenvetona keskustelustamme näyttää siltä, että yhteys pysyy vakaana, kun vaihdat VPN-protokollan IKEv1:stä IKEv2:een.

    Voit vaihtaa VPN-protokollan seuraamalla näitä ohjeita: valitse "Yksityisyys-VPN" > napauta rataskuvaketta näytön yläkulmassa oikealla > valitse "Protokolla" > valitse IKEv1 tai IKEv2.

    Jos sinulla on lisää kysymyksiä tai tarvitset lisäapua, älä epäröi kysyä. Olemme täällä auttamassa.

    Kiitos, ja toivottavasti sinulla on ihana päivä.

Vastausvaihtoehdot

  • Ok_Kim
    Ok_Kim Viestejä: 1 Observer

    Pitääkö vanha Freedome deletoida nyt kun tuli uusi Total tilalle? Mulla vaihtelee Macin valikkopalkissa vahnha Freedome, joka ei enää näytä olevan käytössä, ja uusi Total, josta ei tosiaan heti näe onko se käytössä vai ei.

    Saattaa olla, että en vain ole huomannut käyttöohjeita miten olisi pitänyt toimia uuden version asentumisen jälkeen, tai sitten sellaisia ei ole tullutkaan?

  • Macos
    Macos Viestejä: 8 Observer

    En ole varma pitääkö poistaa, mutta itse poistin ja laitoin Totalin tilalle kun kerran kasaa kaikki toiminnot saman ohjelman alle. Freedom toimi kyllä Macillä hyvin, mutta uudessa vähän yhteys ongelmaa, mitä Freedomen kanssa ei ollut.


    Freedomessa tosiaan näkee ikonista onko vpn päällä, Totalissa ei. Totalissa pitää painaa kuvaketta, että näkee statuksen.


    Totalissa ei pääse myös salasanaholviin pikakuvakkeesta/ikonista (kuten id protectiossa pääsi) vaan nyt tulee avata appi ensin ja sieltä valita holvi.

  • Macos
    Macos Viestejä: 8 Observer

    iOS:lla versio on uusin 20.1. Ja iOS on viimeisin 16.5 ja puhelin siis 13 Pro.

    Olen Espoon palvelimeen yhteydessä. Yhteys toimii normaalisti kunnes esim. nettisivun lataus jää kesken ja selain/appit eivät lataa mitään. Kun VPN:n ottaa pois päältä lähtee lataus jatkumaan heti. Asetuksissa on päällä ”pidä VPN päällä, kun laite on käyttämättömänä” ja IKE versioita olen vaihdellut.

    Wifin vaihto 5G tai toisinpäin myös ratkaisee ongelman kunnes taas jumiutuu. Mutta eikös VPN katkea hetkellisesti muutenkin kun yhteys vaihtuu.

    Selvittelen vielä ettei wifissä/kuituyhteydessä ole ongelmia, mutta tosiaan VPN:n katkaisun jälkeen lataus jatkuu heti. Myös vanhalla iPad Air 2:lla sama juttu.

    Testaan nyt jonkin aikaa ilman VPN:ää ja jos yhteysongelmia tulee edelleen niin silloin vika jossain verkossani.

  • Macos
    Macos Viestejä: 8 Observer

    Olen nyt testaillut nettiä ilman Freedomea ja se on toiminut hyvin. Freedomen kun laittaa päälle ja valitsee Espoon palvelimen alkaa yhteys pätkiä aina satunnaisesti. Samalla tavalla foorumilla myös muut ovat kertoneet, että Espoon palvelin pätkii ja kun vaihtaa esim. Tukholmaan niin toimii selvästi paremmin, mutta välillä sekin jumittaa. Joku teiltä vastasi yhteen ketkujn, että kyseessä on kapasiteettiongelma, onko näin?

    Välillä Espoon yhteys on siis käytännössä käyttökelvoton kun pätkii yhteyttä useaksi sekunniksi. Yhteyttä kokeiltu Elisan 5G, Telian 4G yhteydellä ja valokuituyhteydellä ja eri IKE asetuksilla, usealla eri päätelaitteella mm. iPhone 13 Pro, iPhone 13, iPad Air, Macbook Pro, Win11 PC.

  • Firmy
    Firmy Viestejä: 1,607 Community Manager

    Hei @Macos

    Kiitos vastauksestasi.

    Varmistaaksemme, että meillä on kaikki yksityiskohdat, kohtasitko saman ongelman myös F-Secure Totalin yhteydessä Privacy VPN:n kanssa? Mainitsit testanneesi F-Secure Freedome VPN:ää, mutta koska tilauksesi kattaa F-Secure Totalin, kannattaa kokeilla sovellusta kyseisen paketin alla nähdäksesi, jatkuuko ongelma.

    Ole hyvä ja tiedä, että tämä ei johdu kapasiteettiongelmasta – olemme laajentaneet kapasiteettia Suomen palvelimella. Siitä huolimatta olemme todella kiinnostuneita selvittämään tämän tilanteen syvällisemmin.

    Auttaaksesi meitä tutkimaan tilannetta tarkemmin, voisitko ystävällisesti antaa meille lisätietoja? Olen lähettänyt sinulle yksityisviestin, jossa on tarvittavat tiedot, jotka tarvitsemme omalta puoleltamme.

    Kiitos ja toivotamme mahtavaa päivää!

  • Jözzez
    Jözzez Viestejä: 3 Observer

    Meillä on sama ongelma, iOS -laitteiden F-Secure appin VPN ei ole ollut käyttökelpoisessa kunnossa kohta pariin kuukauteen.

    Yhteys joko jää vallan muodostumatta tai se katkeaa vähän väliä, kun VPN putoaa pois päältä. Kun VPN putoaa päältä, niin seurauksena verkkoyhteyttä ei ole ollenkaan.

    Olen kokeillut poistaa VPN-määritykset, resetoida laitteen verkkoasetukset, sekä asentaa appin uudelleen. Tällä hetkellä ainoa vaihtoehto on jättää VPN kokonaan käyttämättä, jotta verkkoyhteys toimii luotettavasti koko ajan.

    iPhone 13 Pro, iPhone 12 ja iPad -laitteissa on uusin versio käyttöjärjestelmästä 16.6 ja F-Securesta myös uusin 21.0.293304.

    Ongelma alkoi mielestäni iOS 16.5 ja edellisen F-Secure appipäivityksen jälkeen.

  • Firmy
    Firmy Viestejä: 1,607 Community Manager

    Hei @Jözzez

    Tervetuloa F-Secure-yhteisöön. Kiitos kommentistasi.

    Haluaisimme kerätä lisää tietoja auttaaksemme käsittelemään tätä ongelmaa. Voisitko ystävällisesti antaa meille lisää tietoja? Ilmeneekö ongelma, kun olet yhteydessä WiFi-verkkoon, mobiilidataan vai molempiin? Huomasin myös, että olet asentanut F-Secure Totalin myös Windows-käyttöjärjestelmälle. Oletko kohdannut samankaltaisen ongelman Windowsissa?

    Olisi hyödyllistä tietää nykyinen sijaintisi ja tietty palvelin, johon olet yhteydessä.

    Selvennyksen vuoksi, esiintyykö verkkoyhteyden puuttumista edelleen, vaikka oletkin kytkenyt Privacy VPN:n pois päältä?

    Odotamme vastaustasi innolla. Kiitos ja ihanaa päivää!

  • Jözzez
    Jözzez Viestejä: 3 Observer

    Ongelma ilmenee molemmissa, sekä mobiilidatassa että WiFi-verkossa.

    Windowsissa en ole huomannut kyseistä ongelmaa.

    Sijaintini on Suomi ja VPN on ollut yhdistettynä Espooseen. Sama toistui myös ollessani Kreetalla, jolloin olin myös yhdistettynä Espoon palvelimeen.

    Verkkoyhteydessä ei ole ongelmia, kun en käytä VPN:ä.

  • Firmy
    Firmy Viestejä: 1,607 Community Manager

    Hei @Jözzez

    Kiitos vastauksestasi.

    Tarkista IP-osoite käyttämällä tätä linkkiä: https://whatismyipaddress.com/

    Sen jälkeen ystävällisesti jaa IP-osoite minulle yksityisesti. Olen lähettänyt sinulle yksityisviestin, johon voit vastata.

    Kiitos ja mukavaa päivää!

  • Macos
    Macos Viestejä: 8 Observer

    Aivan, puhuin väärin Freedomesta ja tarkoitin siis Privacy VPN:ää. Eli kaikissa laitteissa käytössä viimeisin versio Totalista vai mikä tämän appin/ohjelman nimi onkaan.

    Laitoin myös IP:n privana.

    Varsin samalta kuulostaa kun Jözzez:n ongelma.

  • Firmy
    Firmy Viestejä: 1,607 Community Manager

    Kiitos vastauksestasi.

    @Macos @Jözzez

    Olen vastannut yksityisviesteihisi. Voisitko ystävällisesti kokeilla vaihtaa VPN-protokollaa laitteissasi ja ilmoittaa meille, jatkuuko ongelma?

    Voit vaihtaa VPN-protokollan seuraamalla näitä ohjeita: valitse "Yksityisyys-VPN" > napauta rataskuvaketta näytön yläkulmassa oikealla > valitse "Protokolla" > valitse IKEv1 tai IKEv2.

    Jos ongelma jatkuu protokollan vaihdon jälkeen, olemme lähettäneet sinulle lisäohjeita.

    Ilmoitathan meille tuloksesta, kun olet testannut sitä.

    Kiitos ja ihanaa päivää!

Tämä keskustelu on suljettu.