Tarjottu FREEDOME-päivitys ei käynnisty

LumenÄäni_432022
LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

FRDM on tarjonnut luullakseni noin viikon ajan päivitystä PC:n käynnistyksen jälkeen. Klikattuani "asenna", mitään merkkejä asennuksesta ei näy.

Näen, että viimeisin .exe tiedosto on pvm 2.3.2022 ja jos sen käynnistää manuaalisesti, saa ilmoituksen "Installation failed with unknown error". Ostin FRDM-tuotteen blackfridaykampanjasta syksyllä 2021, enkä näin ollen ole löytänyt mitään osviittaa saati apua F-S tililleni kirjautumalla. Jostakin ihmesyystä FRDM on kuin autonominen... :(

FRDM vaikuttaa toki toimivan "ihan OK", mutta tänä aamuna sain ruudulle jälleen ilmoituksen FRDM version 2.45.888.0 asentamisesta. Käynnistin asennuksen, eikä taaskaan mitään tapahtunut. C-levyllä on edelleen tuo 2.3.2022 exe-tiedosto.

Onko FRDM päivitys relevantti, miten tulisi edetä asennuksen osalta?

Hyväksytty vastaus

  • F-Secure_Allu
    F-Secure_Allu Viestejä: 473 Moderator
    Vastaus ✓

    Tervehdys @LumenÄäni_432022


    Sain vinkin meidän Freedome-tiimiltä kokeilla seuraavaa, jos sinulla on käytösässi Freedomen lisäksi SAFE:


    Avaa SAFE tietokoneellasi

    Mene vasemmasta yläkulmasta kolmeen viivaan ja valitse "Asetukset"

    Virukset ja uhat -kohdasta etsit alimpana löytyvän "Peukaloinnin suojaus"

    Poista se käytöstä ja asenna / päivitä Freedome

    Tämän jälkeen Freedome toimii ja voit avat SAFEn ja laittaa peukaloinnin suojauksen takaisin päälle.

Vastausvaihtoehdot

  • F-Secure_Patrick
    F-Secure_Patrick Viestejä: 501 Moderator

    Hei @LumenÄäni_432022 !

    Kuulostaa kyllä tekniseltä vialta. Jos päivitys ei onnistu kehotuksen kautta, niin suosittelen ohjelman uudelleenasentamista. Se onnistuu helpoiten näin:

    1. Poista FREEDOME:n asennus laitteesta
    2. Käynnistä laite uudelleen
    3. Lataa uusin asennuspaketti täältä: https://download.sp.f-secure.com/freedome/installer/2/Freedome.exe
    4. Aktivoi tilaus voimassaolevalla koodilla

    Jos tämä ei auta voit kokeilla vielä kertaalleen asennuksenpoistoa meidän asennuksenpoistotyökalulla.

    Mikäli sekään ei korjaa tilannetta niin kannattaa luoda FSDIAG-tiedosto valmiiksi, ja olla yhteydessä meidän tukeen suoraan.

    Chat: https://www.f-secure.com/fi/home/support/contact

    Puhelin: +358 (0) 9 4245 4493

  • LumenÄäni_432022
    LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

    Kiitos BR ohejeista, koetin asentaa uusiksi, mutta sama error-ilmoitus.

    Olen luonut FSDIAG-tiedoston, jatketaanko näin ollen tuen kautta!

  • Zilly
    Zilly Viestejä: 16 Observer

    Mulla täysin sama vika... tarjonnut tuota Freedomen päivitystä (2.45.888.0) jo noin viikon ja mitään ei tapahdu kun oon vastannut 'Kyllä' popupin kysymykseen "Sallitko F-Securen tekevän muutoksia koneeseen?"... tämä on nyt käynyt noin kuusi kertaa... tai aina kun käynnistää koneen. Mulla Elisan kautta tämä Freedome... koitan asentaa uudelleen ja raportoin sitten... ainiin, mulla Windows 10 Home (versio 21H2).

  • Zilly
    Zilly Viestejä: 16 Observer

    No voihan **ska... poistin asennuksen ja nyt kun koitan uudelleen asentaa (OmaElisasta latasin just asennustiedoston koneelle) , niin saan tuon saman mainitun virheilmoituksen --> "Installation failed with unknown error"... nyt ei ole sit käytössä Freedomea ollenkaan! :/ Mitäs nyt teen!?

  • LumenÄäni_432022
    LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

    No, tein äsken tuelle fsdiag.zip -kansion saamieni viimeisten ohjeiden mukaan (ellei muu auta), mutten pysty lähettämään 44 Mb tiedostoa........... Katsotaan miten kehittyy.

  • LumenÄäni_432022
    LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

    Löysin ohjeita ISON zipin lähettämiseen.

    Sitä koetan.

  • Zilly
    Zilly Viestejä: 16 Observer

    ...nyt vielä tuolla F-Securen asennuksenpoistotyökalulla poistin Freedomen, mutta vieläkin saan "Installation failed with unknown error" virheilmotuksen, kun koitan uudelleenasentaa Freedomea.

  • LumenÄäni_432022
    LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

    Niin kävi minullakin.

    Sitten jatkoin tätä rataa:

    <https://community.f-secure.com/common-home-fi/kb/articles/5427-miten-fsdiag-tiedosto-luodaan>

    Mutten vielä olse saanut isoa zippiä liikenteeseen tuelle. Olern tässä kohdassa 3 ja odotan vastausta tuelta....

    <https://community.f-secure.com/common-home-fi/kb/articles/5447-miten-voin-laehettaeae-suuren-fsdiag-tiedoston-ftp-n-kautta>

  • Zilly
    Zilly Viestejä: 16 Observer

    Itseäni epäilyttää tehdä ja lähettää tuollainen FSDIAG-tiedosto... muistaakseni jossain luki, että vain äärimmäisissä tapauksissa tulee tuohon turvautua... voi mennä kai mukana henkilökohtaista/arkaluontoista tietoa siinä samalla. Jos lähetät sen, ja jos jaksat, niin kerrohan sitten saitko avun tähän ongelmaan.

  • LumenÄäni_432022
    LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

    Ajattelin hieman samaa, toistaiseksi ohjeiden avulla ei mitään vaan näytä edes lähtevän. Onko niin, että tämä ftp.f-secure.com -viestiprotokolla antaa F-Securelle mahdollisuuden lukea sen jo jostakin? En osaa sanoa enempää. Soitin tuleen, mutta puhelu katkesi tms. Lähetin jatkopyyntöjä,kysymyksiä. Olen maallikko..! :)

  • LumenÄäni_432022
    LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

    Soitin tukeen... :)

  • Zilly
    Zilly Viestejä: 16 Observer

    Hei, LumenÄäni_432022, mitä kautta olet hankkinut Freedomen? Minulla siis "Elisan" Freedome ja kiinnostaisi tietää, jos sinulla on Freedome suoraan F-Securelta tai sitten "DNA:lta". Minut ohjattiin F-Securen chatista Elisalle, koska "Elisan" tuote. Mutta jos nyt tämä sama ongelma löytyykin myös "DNA:n" Freedomessa tai ihan suoraan F-Securen Freedomessa, niin sittenhän tätä vikaa ei voi korjata kukaan muu kuin F-Securen koodin väsääjät.

  • LumenÄäni_432022
    LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

    Zilly - Sain vasta nyt diagnoositiedoston F-tukeen, kärsivällisyysharjoitus alkoi ennen klo 8 aamulla jolloin avasivat ja nyt on kello pian 18 eli sulkevat nyt.

    Kommunikaatioketjussa (puh/mail) oli hiukan höttöä, ainakin se, että ketjussa työni rekisterinumero vaihtui ja ilmeisesti asiallisesti alunperinkin tukeen siirtynyt fsdiag.zip tiedosto (44 Mt minulla) oli ekan eli alkuperäisen tukipyynnön numeron perusteella antamallani tiedostonimellä... vähän niinkuin kadonnut... mut löytyi.

    Ohjeissa ei mainittu suomeksi, ettei nimenannon ja drag-and-drop jälkeen tarvita muuta - .zip lähti, mutten tajunnut sitä ja kun eivät tukipyyntönumeron muuttumisen jälkeen löytäneet saamaansa tiedostoa, tiedoston tutkiminen ja fix jäänee alkuviikkoon - eli koetan pärjäillä ilman VPN suojaa ja voin vaikka koettaa koeajaa myös sveitsiläistä ilmeisen kelpo VPN-tuotetta odotellessani tuen seuraavia ohjeita.

    Tahtoisin kumminkin FREEDOMEn toimivan, se on ollut 3 kk kokeilussani hyvä ja konstailematon. Käytän aikaisempana pitkäaikaisena asennuksena F-Securen SAFE ohjelmistoa VPN:n rinnalla.

    Näinä aikoina on hirveämpiäkin asioita kuin 10 tunnin kyttäily screenin piirissä työhuoneella. 👍️

  • LumenÄäni_432022
    LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

    Zilly - Hankin omani 3 koneen lisenssin viime marraskuulla 2021 Black Friday -kampanjatarjouksena F-Securelta. Tällä tavoin FRDM mulla ei ole TOTAL-yhteensopiva eli en voi operoida VPN-ohjelmistoa My F-Securen liittymässä.

  • LumenÄäni_432022
    LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

    Zilly - Keskusteluissa F-tukeen tänään ilmeni, että pulma saattaa olla Windows-yhteensopivuuspulma. Minulla on W10. Ongelmaisia FRDM-käyttäjiä on ollut.

  • LumenÄäni_432022
    LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

    Anteeksi, toistan aikaisempia.. alkaa jo hämärtää (ulkona). 🚮

  • Zilly
    Zilly Viestejä: 16 Observer

    Okei, kiitos tiedoista! Eli siis tämä on F-Securen ongelma, eikä Elisan! Selvisi sentään jotain, nyt kun saisi vielä apua jostain. :/

  • Zilly
    Zilly Viestejä: 16 Observer

    No nyt alkaa menemään jo aika oudoksi homma :

    Ekaksi siis poistin Elisan Freedomen Windowsin (10 Home versio 21H2) 'Sovellukset ja Ominaisuudet' -osion kautta ja käynnistin koneen uudelleen ja tarkistin, että se oli tosiaan sieltä poistunut. Sen jälkeen koitin asentaa Elisan Freedomea uudelleen OmaElisasta juurin lataamallani asennusohjelmalla ja sain virheilmotuksen "Installation failed with unknown error".

    Sitten käytin myös F-Securen asennuksenpoistotyökalua ja poistin sillä Freedomen (rippeet?) ja se sanoi että poisto onnistui. Ja vieläkin tuli sama virheilmoitus "Installation failed with unknown error", kun koitin uudelleen installointia.

    Ja nyt jossain vaiheessa kun uudelleen käynnistin koneen, niin alkoi tulemaan Freedome popup-ikkuna, jossa lukee: "Oops: Could not connect to the server. Check your Internet connection and try again." (minulla kyllä netti kokoajan päällä) Ja kun tämän popupin laittoi oikean yläkulman ruksista pois, niin yllättäen ilmestyikin F-Securen ihan oma Freedome ohjelma ilman Elisan logoa!

    Ja siitä keskeltä kun sitten klikkasin isoa pyöreätä 'SUBSCRIBE NOW FOR PROTECTION' -nappulaa, niin pääsin etenemään sinne, mistä voi valita palveluntarjoajan ja valitsin tietysti Elisan ja kirjauduin/laitoin Freedomen taas päälle... MUTTA se on vähän outoa, sillä minähän juuri olin poistanut kyseisen ohjelman vieläpä kahdella eri tavalla ja sitä ei nytkään tällä hetkellä ole listattuna Windowsin 'Sovellukset ja Ominaisuudet' osioon millään nimellä (kävin koko listan läpi), eikä Freedomea löydy myöskään tällä hetkellä Windowsin 'Aloitus' -valikosta... ei Elisan, eikä F-Securen kohdasta. MUTTA Freedome on tälläkin hetkellä päällä ja siellä lukee 'Suojaus Käytössä'. Ja siis Freedome löytyy sieltä Windowsin oikean alakulman pikku valikosta, missä nuoli ylöspäin ('Näytä piilotetut kuvakkeet'). Mikäs tässä, jos se nyt toimii ja en saa enään noita toimimattomia Update ilmoituksia/popuppeja joka päivä... tai jos saan, niin toivottavasti tekevät mitä pitääkin, eli päivittää ohjelman uusimpaan versioonsa. Huolestuttaa kyllä, että toimiiko kaikki nyt niinkuin pitääkin?

  • Zilly
    Zilly Viestejä: 16 Observer

    Kuvakkeita tilanteista...

  • LumenÄäni_432022
    LumenÄäni_432022 Viestejä: 14 Explorer

    Terve Zilly.

    Mieleeni ei ensinnä tule muuta kuin reitittimesi tuon löytyneen tarjoajana... jotenkin? Mutten osaa tätä teknologiaa. Jouduin kuitenkin muista syistä palauttamaan systeemini 25.2. tilaan eli vapaaksi uusista päivityksistä. Olin poistanut uusimmasta W10 päivityksestä eilen siis FRDM-ohjelman.

    25.2. systeemissä, jolla nyt ajan, on tämä vanha FRDM-versio, jollakin tavoin, mutta kun koetan aktivoida sen (=KÄYTÖSSÄ), ohjelma ei avaudu.

    FRDM aiempi versio on nyt koneella, mutten voi sitä käyttää.

    Kunnes alkuviikosta pääsen korjailemaan/asentelemaan...

    Tämmöstä.

  • hsm
    hsm Viestejä: 15 Enthusiast

    "Zilly - Keskusteluissa F-tukeen tänään ilmeni, että pulma saattaa olla Windows-yhteensopivuuspulma. Minulla on W10. Ongelmaisia FRDM-käyttäjiä on ollut."

    Minulla W10-koneessa ei päivitys onnistu, sen sijaan kahdessa W7-läppärissä se on onnistunut.

    Siispä, ryhtykää toimeen F-secure.

  • hsm
    hsm Viestejä: 15 Enthusiast

    Tämä toimi W10-koneessani. Ei tällaiseen temppuiluun pitäisi olla tarvetta. :(

  • Zilly
    Zilly Viestejä: 16 Observer

    Okei, hyvä tietää, kiitos. Itse juuri eilen poistin ja asensin uudelleen Freedomen onnistuneesti tuolla "Peukaloinnin suojaus" pois päälta kikalla.

  • Khannkor
    Khannkor Viestejä: 4 New Member


    Tuo aikaisemmin mainittu vinkki poistaa peukaloinnin suojaus ja sitten asentaa Freedome ei ainakaan minulla toimi, vaan edelleen tulee errorviesti asennusta yrittäessäni. Onko muilla käynyt samoin? Mikä nyt sitten neuvoksi?

  • Khannkor
    Khannkor Viestejä: 4 New Member

    Komento takaisin, kolmen buuttauksen jälkeen suostui yhtäkkiä aloittamaan asennuksen, ja toimii. Mutta F-Secure ehkä voisi yrittää saada tuon asentamisen menemään kuten tietty pitäisikin, että toimii kun sen klikkaa alkamaan :)

Hinnoittelu ja tuotetiedot