Vanliga frågor om den nya F-Secure-appen som lanserades den 14 februari 2023 Den här artikeln ger svar på frågor du kan ha angående den nya F-Secure-appen och om hur du migrerar från F-Secure SAFE och F-Secure TOTAL till F-Secure-appen.
Vi har sammanställt en lista med vanliga frågor angående den nya F-Secure-appen och F-Secure-utbudet från och med den 14 februari 2023. Listan är inte uttömmande, och nya frågor kommer att läggas till vid behov. Vi rekommenderar att du återvänder till den här artikeln om du har ytterligare frågor om vårt nya utbud.
Vad är F-Secure-appen?
Före den 14 februari 2023 var du tvungen att installera separata appar på dina enheter när du ville säkra dem mot onlinehot, för att skydda din identitet mot identitetsstöld och för att säkra din integritet när du använder opålitliga nätverk, såsom öppna WiFi-nätverk på flygplatser, hotell etc. Från och med den 14 februari behöver du bara F-Secure-appen för att skydda dig och dina enheter från dessa hot eftersom alla dessa skyddsfunktioner nu är tillgängliga i en enda app.
I slutändan är det upp till dig att bestämma vilka funktioner du vill inkludera i din prenumeration. Om behovet uppstår senare kan du utöka utbudet av skyddsfunktioner på appen utan att behöva installera om appen.
Jag har för närvarande en F-Secure SAFE-prenumeration. Hur påverkar detta mig?
Vi har gjort migreringen från F-Secure SAFE till den nya F-Secure-appen väldigt enkel för dig. Du behöver inte göra någonting. Du kommer att migreras automatiskt till den nya F-Secure-appen, och prenumerationsnamnet för F-Secure SAFE kommer att ändras till F-Secure Internet Security. Detta nya prenumerationsnamn är mer transparent och förmedlar ännu bättre det faktiska syftet med säkerhetstjänsten. Om du senare tror att du behöver lägga till fler skyddsfunktioner till din prenumeration kan du använda de extra skyddsfunktionerna utan att behöva installera om appen på din enhet.
Jag har för närvarande en F-Secure TOTAL-prenumeration. Hur påverkar detta mig?
Du kommer att migreras till den nya F-Secure-appen automatiskt. Efter migreringen har du samma funktioner för säkerhet, sekretess och identitetsskydd som du hade tidigare, men nu i en enda app.
Så fort uppgraderingen är klar rekommenderar vi att du kontrollerar att du kan hitta alla dina lösenord och annan personlig information i den nya F-Secure-appen. Avinstallera inte din nuvarande F-Secure ID PROTECTION-app förrän du har sett till att dina lösenord har flyttats till den nya appen.
Anm: Om du endast har använt F-Secure ID PROTECTION på dina mobila enheter, måste du manuellt flytta din Valv-data till den nya F-Secure-appen. Du hittar detaljerade instruktioner om hur du flyttar dina lösenord från F-Secure ID PROTECTION till F-Secure-appen i följande hjälpartikel (gäller både Android- och iOS-enheter): Flytta dina lösenord från F-Secure ID PROTECTION-appen till F-Secure-appen på en mobil enhet.
När den nya F-Secure-appen startas för första gången kommer Windows-versionen av appens VPN initialt att sakna förbikopplingsfunktionen för appen. Funktionen kommer dock att läggas till i appen senare.
Jag har för närvarande en F-Secure TOTAL- eller F-Secure SAFE-prenumeration. När får jag den nya F-Secure-appen?
Vi har påbörjat migreringen för våra nuvarande användare. Observera dock att det kan ta några veckor innan du får den nya F-Secure-appen. Så snart den automatiska uppdateringen är klar kommer din nuvarande F-Secure SAFE-app att bli den nya F-Secure-appen. Du kan se att uppdateringen har slutförts när din nuvarande F-Secure SAFE-app har bytt namn till F-Secure.
Har din F-Secure SAFE-app ännu inte bytt namn till F-Secure på din mobiltelefon eller surfplatta? Om du har valt att inte uppdatera appar automatiskt i dina enhetsinställningar måste du uppdatera F-Secure SAFE-appen manuellt till den nya F-Secure-appen.
Den nya F-Secure-appen är för närvarande (24 februari 2023) tillgänglig för alla användare med enheter som körs på följande plattformar:
Jag använder för närvarande F-Secure SAFE som en del av min F-Secure TOTAL-prenumeration. Kommer mina nuvarande appar för F-Secure FREEDOME VPN och F-Secure ID PROTECTION att fortsätta att fungera när jag har den nya F-Secure-appen?
Ja, apparna F-Secure FREEDOME VPN och F-Secure ID PROTECTION fungerar som tidigare tills du avinstallerar apparna. Vi rekommenderar dock att du börjar använda funktionerna Privacy VPN och Lösenordsvalvet i F-Secure-appen istället.
Anm: VPN-programvara tillåter endast en anslutning åt gången. Om du fortfarande har F-Secure FREEDOME VPN installerat ska du se till att båda VPN:erna inte är påslagna samtidigt. Om du för närvarande har FREEDOME VPN påslaget och sedan slår på Totals Privacy VPN slutar nätverket att fungera tills dess att du stänger av en av VPN-anslutningarna.
Jag har en F-Secure FREEDOME VPN-prenumeration. Påverkar den här app-uppgraderingen mig?
Nej, om du bara har en prenumeration på F-Secure FREEDOME VPN kommer dessa ändringar inte att påverka dig och den fristående app du använder. Uppgraderingen gäller endast de kunder som har använt våra appar med en F-Secure SAFE- eller F-Secure TOTAL-prenumeration.
Jag har en prenumeration på F-Secure ID PROTECTION. Påverkar den här app-uppgraderingen mig?
Nej, om du bara har en prenumeration på F-Secure ID PROTECTION kommer dessa ändringar inte att påverka dig och den fristående app du använder. Uppgraderingen gäller endast de kunder som har använt våra appar med en F-Secure SAFE- eller F-Secure TOTAL-prenumeration.