Herätyksen jälkeisiä peruskysymyksiä

Valinnat
Marsupilami
Marsupilami Viestejä: 1 New Member

Juuri, kun olin asioinut Elisan kanssa, luin Iltasanomista varoituksen Elisan nimissä tehdyistä huijauksista, että Omaelisaan on päästy murtautumaan ja saatu jollakin tavalla ohjattua antamaan pankkitunnukset esiintymällä asiakaspalvelijana.

Varoittavia elementtejä oli ilmoilla puhelussa (kaksi kertaa painotettiin että pitää puhelun jälkeen viestin linkistä pankkitunnuksilla antaa vahvistus ja maininta että pieni kiire tehdä tuo) ja on myös huono, että meilillä lähetetään linkki, jonne pitää laittaa pankkitunnukset.

Pari peruskysymystä, jos joku viitsii valaista:

1) Mikäli meilin linkki, jonne syötetään pankkitunnukset, olisi ollut huijaussivusto, niin olisiko F-secure total tuollaisessa tilanteessa asian huomannut ja ilmoittanut siitä jotenkin (tietokonekäyttö kyseessä)? Olisiko siihen tullut ne vihreät reunukset, että olisin siitä voinut päätellä jonkin olevan pielessä ellei niitä tule?

2) Sain aiheesta myös tekstiviestin. Jos sen linkki olisi ollut huijaus, niin käsittääkseni on mahdollista, että puhelimeen olisi voitu asentua jokin väärinkäytön mahdollistava virus tms. Onko minulla jokin mahdollisuus tarkistaa puhelin (Samsung), joko jollakin F-securen palvelulla tai jotenkin muuten, että se on puhdas esim sellaisesta ettei sitä "voida ottaa ulkopuolisen käyttöön" ja esim päästä verkkopankkiini?

3) Olen ymmärtänyt, että rikolliset voivat soittaa jotenkin niin, että tuleva numero on vaikka Elisan numero tai tekstiviesti voi näyttää tulevan Elisan numerosta. Onko tämä mahdollista? Ihmetyttää miten systeemi voi olla niin turvaton, että tuollainen numeron "kaappaaminen" on mahdollista.

Minulla on F-securen total-palvelu tietokoneessani, mutta puhelimessa ei ole mitään suojausta.

Selvitin takaisinsoitolla Elisan yleiseen numeroon, että kyseessä ei ollut huijaus, vaikka tuo on epäilyttävää, että meilissä lähetetään linkki jonne annettava pankkitunnukset.

Hyväksytty vastaus

  • F-Secure_Patrick
    F-Secure_Patrick Viestejä: 502 Moderator
    Vastaus ✓
    Valinnat

    Hei @Marsupilami !

    F-Securen ohjelma estää toki vaarallisiksi luokitetut sivustot aukeamasta puhelimessa, jos käyttää Turvallista selainta meidän sovelluksen kautta, ja sen on määrittäänyt oletusselaimeksi niin että linkitkin aukeavat siihen. Tämä kaikki hoituu tietokoneen puolella selainlaajennuksen kautta joka asentuu oletusselaimeen automaattisesti ohjelman asennuksen yhteydessä.

    Toki itse ohjelma myös tarttuu kiinni mahdollisiin viruksiin ja haittaohjelmiin vaikka ei käyttäisi Turvallista selainta, ja joutuisi jonnekin turvattomalle sivustolle.

    Jos epäilet että puhelimeen olisi päätynyt jotakin sinne kuulumatonta, eikä sinulla ole silloin ollut sovellusta asennettuna, niin se saattaa auttaa että asennat sovelluksen jälkikäteen. Se nimittäin suorittaa automaattitarkistuksen heti aktivoinnin yhteydessä.

    Se saattaa olla että huijarit soittavat toisen numeron kautta, siihen meidän ohjelma ei oikein voi vaikuttaa. Mutta sanoisin että pärjää hyvin jos muistaa että mikään legitiiminen tekijä ei lähtökohtaisesti ole sinun suuntaan suoraan yhteydessä ja pyydä henkilötietoja tai pankkitunnuksia. Sellaisissa tilanteissa ei kannata antaa mitään, vain mielummin itse olla kyseiseen tahoon yhteydessä ja varmistaa.