Outo viesti

JyrkiLahtonen
JyrkiLahtonen Viestejä: 5 Explorer
editoi maaliskuu 1 kohteessa Laitesuojaus

Uusi foorumiitti täällä. Olen pahoillani, jos tägit eivät menneet putkeen.

Kysymykseni koskee vaimoni ja minun yhteiskäytössä olevaa windows-läppäriä, joka sisältyy 3 laitteen tilaukseeni. Molemmilla meillä on omat tilit ko. läppärissä, ainoastaan minun tililläni on admin-oikeudet.

Vaimoni käyttäessä laitetta, jossakin vaiheessa esille ponnahtaa F-Securen ikkuna, jossa kerrotaan, että "toimia tarvitaan, kirjaudu". Tässä vaiheessa minut huudetaan paikalle. Kirjaudun tietenkin sisään omilla tunnuksillani. Mutta sen jälkeen F-Secure jatkaa kiroilua. Nimittäin ikkunassa, jonka otsake on "Kenelle tämä laite määritetään?" näyttäisi periaatteessa olevan 2 vaihtoehtoa: Oma laitteeni (Jyrki), ja Lapseni laite. Muita vaihtoehtoja ei ole. Siellä on automaattisesti valittu "Lapseni laite", ja huutomerkin kera viesti "Et voi valita profiilia, joka on jo käytössä tässä laitteessa". Tässä vaiheessa klikkaan "rage quit"-painiketta.

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Miten voin tuossa vaiheessa valita harmaaksi maalatun vaihtoehdon "Oma laitteeni"?

Pitääkö jokaisen perheenjäsenen erikseen luoda F-Secure tili? Luulin, että tilaukseni on nimen omaan laitekohtainen eikä käyttäjäkohtainen?

Lisäksi joka kertaa kun kirjaudun F-Secureen omilla tunnuksillani vaimon tilin ollessa käyttäjänä läppärillä jotenkin automaagisesti generoituu minulle osoitettu s-postiviesti F-securelta "kirjautuminen uudella laitteella..." Viestissä aina sanotaan, että laite on nyt kirjattu järjestelmään (missä se jo olikin), mutta ei sitten ollutkaan, koska viesti tuli uudestaan.

TukiBotti ei osannut sanoa mitään, eikä lupauksesta huolimatta saanut agenttia vastaamaan. Vanha s-postiosoite (customer-care) ei toiminut, koska "sieltä ei vastata tukipyyntöihin". Miten saan tämän hyppyyttämisen loppumaan ja F-Securen ohjelman lopettamaan vaimoni "kiusaamisen"?

Toki on mahdollista, että tällä on jokin tietoturvaohjelmiston käyttöön liittyvä tarkoitus, mutta eikö sen voisi kertoa tuon toimenpidetoivomuksen yhteydessä?

yt. Jxxxxxx, Turun yliopisto


Edit: PII removed

Hyväksytty vastaus

  • Ville
    Ville Viestejä: 725 F-Secure Product Expert
    Vastaus ✓

    Tuote pyytää jokaista Windows tiliä kirjautumaan johonkin My F-Secure profiiliin. Ilman tätä kirjautumista osa toiminnoista ei ole käytettävissä, mm. sanasalaholvi. Jotta vaimosi voi kirjautua tiliin, voit luoda hänelle "lapsiprofiilin" tai tehdä My F-Securessa alikäyttäjän, johon on omat tunnukset.

    Jos et tarvitse näitä lisätoiminnallisuuksia ko. Windows tilissä voit painaa keltaisessa tehtäväkortissa "lisätietoja" jonka jälkeen näkyy vaihtoehto "älä kysy enää". Valitse se ja hylkää tehtävä, jonka jälkeen asiasta ei enää huomautella ko. Windows tilillä.

    Ville

    F-Secure R&D, Desktop products

Vastausvaihtoehdot

  • Firmy
    Firmy Viestejä: 1,862 Community Manager

    Hei @JyrkiLahtonen

    Tervetuloa F-Secure-yhteisöön. Kiitos viestistäsi.

    Olen poistanut henkilökohtaiset tietosi suojataksesi yksityisyyttäsi. Älä jaa henkilökohtaisia tietoja julkisesti tässä foorumissa, sillä niitä voidaan käyttää sinua vastaan. Löydät yhteisön ohjeistukset täältä: https://community.f-secure.com/en/discussion/122422/f-secure-community-user-guidelines#latest.

    Voitko kertoa minulle, minkä version Windows-käyttöjärjestelmästä käytät kannettavallasi, jotta voin auttaa sinua ongelman ratkaisussa?

    Ymmärrän, että sinä ja vaimosi jakatte tämän kannettavan tietokoneen ja että kirjaudut sisään järjestelmänvalvojan oikeuksilla, kun taas vaimosi käyttää vierastiliä. Kun F-Secure Total pyytää vaimoasi kirjautumaan sisään, eikö "Valitse laite" -vaihtoehto ole näkyvissä? Voisitko jakaa kuvakaappauksen viestistä, jonka näet syöttämisen jälkeen hänen sähköpostiosoitteensa ja salasanansa? Tämä auttaisi minua antamaan sinulle henkilökohtaisemman ratkaisun.

    Olen tietoinen aikaisemmasta ongelmasta kirjautumisessa tileille, ja olen iloinen voidessani ilmoittaa, että se on korjattu. Yritä kirjautua sisään uudelleen ja kerro minulle, jos sinulla on edelleen ongelmia.

    Sähköposti-ilmoitus, jonka saat kirjautumisen jälkeen tilillesi, on ylimääräinen tietoturvakerros F-Securelta. Se on tapa ilmoittaa sinulle, että joku on kirjautunut tilillesi. Jos se olit sinä, voit jättää sähköpostin huomiotta. Mutta jos et kirjautunut tilillesi ja saat sähköpostin, voit napsauttaa "Tämä en ollut minä". Sinua pyydetään vaihtamaan salasanasi, ja suosittelemme myös ottamaan käyttöön kaksivaiheisen todennuksen My F-Secure -tilillesi https://community.f-secure.com/common-home-fi/kb/articles/9144-kaksivaiheisen-tunnistautumisen-kaeyttoeoenotto-my-f-secure-palvelussa.

    Meillä ei ole chatbottia chat-palvelussamme. Pahoittelemme kokemusta, jonka sait yrittäessäsi ottaa yhteyttä tukeen. Saatamme kokea paljon chatteja silloin tällöin. Voit kuitenkin saada apua ongelmaasi tältä yhteisösivulta. Käyttäjämme ja moderaattorimme auttavat sinua mielellään.

    Kiitos ymmärryksestäsi ja hyvää päivänjatkoa!

    Firmy
    Community Manager | F-Secure Community
    🔐 Strengthening digital security through knowledge and collaboration
    🌐 Explore our User Guides | Knowledge Base for self-help resources
    💻 Empower yourself with Cybersecurity Insights and protect what matters

  • JyrkiLahtonen
    JyrkiLahtonen Viestejä: 5 Explorer
    editoi syyskuu 2023

    @Firmy

    Kiitos vastauksestasi. Käyttöjärjestelmäni on Windows 10.

    Vaimollani ei ensinkään ole F-Secure tiliä. Ongelman alkusyy ehkä on juuri siinä, etten ymmärrä mihin hän sitä tarvitsisi, ja miksi häntä ylipäätään pyydetään kirjautumaan? Tämä olisi ehkä (?) tarpeen, jos hän myös haluaisi tallentaa salasanansa F-Secure ID protection holviin, mutta hänellä ei tällä hetkellä ole tarvetta siihen. Eikö läppärin turvalliseen peruskäyttöön riitä se, että itse laite (ja selainympäristö) on suojattu?

    Tein äsken lisäkokeita. Skrollaamalla F-Secruen ikkunaa alas huomasin, että tuolla pulmallisella läppärillä "Suojattu selaus ja pankkitoiminnot" oli jostakin käsittämättömästä syystä otettu pois käytöstä! Sekä minun että vaimoni läppäritilien kohdalla. Mutta jotain on jossakin vaiheessa mennyt pieleen, sillä vielä vuosi sitten kyseinen läppäri oli ensisijainen läppärini, ja siellä aivan varmasti oli kaikki suojaukset päällä. Samasta syystä on outoa, että kirjautuminen F-Secure-tililleni ko. laitteelta johtaa noihin "kirjautuminen uudella laitteella" -viesteihin. Ko. laitehan on ollut osa tilaustani jo useamman vuoden ajan.

    Lisäksi F-Securen "kirjautuminen uudella laitteella" viestissä sanotaan:

    >"Olemme merkinneet tämän laitteen luotetuksi laitteeksi. Et saa tätä ilmoitusta enää."

    Mutta tämä ei siis pidä paikkaansa. Viimeisen 3 vuorokauden aikana olen saanut tuon viestin 6 kertaa. Joka kerralla kyse oli samasta laitteesta (jolla ensimmäinen kirjautuminen tapahtui siis muutama vuosi sitten).

    Ohessa kuvakaappaus ikkunasta, jonka saan kun kirjaudun F-Securetilille omilla tunnuksillani vaimoni ollessa läppärin käyttäjä. Miksi tätä edes kysytään? Laite on jo määritelty minun omakseni! Jos klikkaan vaihtoehtoa "Oma laitteeni", sitä ei hyväksytä.


  • Firmy
    Firmy Viestejä: 1,862 Community Manager

    Hei @JyrkiLahtonen

    Kiitos vastauksestasi.

    Pahoittelen kuulla, että sinulla on ongelmia F-Secure-sovelluksen kanssa vaimosi kannettavalla tietokoneella. Yritä korjata tämä poistamalla sovellus ja asentamalla se uudelleen järjestelmänvalvojan oikeuksilla.

    Varmista ennen tätä, että sinulla on pääsy salasanasäilöösi toisella laitteella tai että olet synkronoinut sen toiseen laitteeseen https://help.f-secure.com/product.html#home/total-windows/latest/fi/task_74BB1FA8639143ADA6A132BE698BD93D-latest-fi. On myös hyvä idea viedä salasanat https://help.f-secure.com/product.html#home/total-windows/latest/fi/task_6630C28AADDF4746A3021E3FE0900730-latest-fi ennen ohjelman poistamista.

    Kun olet tehnyt tämän, poista sovellus https://help.f-secure.com/product.html#home/total-windows/latest/fi/task_B83B23EC89184DFE9CC401233EF85F9C-latest-fi, vapauta lisenssi My F-Securesta https://community.f-secure.com/common-home-fi/kb/articles/5426-miten-vapautan-kaeyttoeoikeuden-my-f-securesta ja asenna sovellus sitten uudelleen https://help.f-secure.com/product.html#home/total-windows/latest/fi/task_CD3A8E6884B5487187B4B4F5DA124BB9-latest-fi.

    Kirjaudu sen jälkeen kannettavalle tietokoneelle vieraskäyttäjänä (aivan kuten vaimosi tekisi) ja katso, pyytääkö sovellus sinua edelleen kirjautumaan sisään.

    Kerro minulle, miten se menee.

    Kiitos ja hyvää päivänjatkoa.

    Firmy
    Community Manager | F-Secure Community
    🔐 Strengthening digital security through knowledge and collaboration
    🌐 Explore our User Guides | Knowledge Base for self-help resources
    💻 Empower yourself with Cybersecurity Insights and protect what matters

Tämä keskustelu on suljettu.