PDF ongelma

kariej
kariej Viestejä: 4 Explorer
editoi helmikuu 6 kohteessa Laitesuojaus

Minulla on MacOs Monterey. Kun VPN on päällä, niin en saa PDF-tiedostoja auki. Kone ilmoittaa, että Esikatselu ei ole avattavissa. Kun suljen VPN, niin saan PDFt auki. Mistä tämä johtuu ?

kxxxxxx@gmail.com

Edit: PII removed

Hyväksytty vastaus

• Firmy
    Firmy Viestejä: 1,905 Community Manager
    Vastaus ✓

Hei @kariej

Thank you for your reply.

Ymmärrämme täysin turhautumisenne ja haluamme teidän tietävän, että olemme täällä auttamassa teitä ratkaisemaan tämän ongelman parhaan kykymme mukaan.

Koskien VPN:n käyttöä iMacissanne, sen ei tulisi estää teitä katsomasta ladattua PDF-tiedostoa. Kuten aiemmin mainittiin, VPN varmistaa pääasiassa yksityisyytenne ja turvallisuutenne verkossa salaamalla ja ohjaamalla internetliikenteenne, mutta se ei puutu tietokoneellanne oleviin tiedostoihin.

Kun PDF-tiedosto on ladattu ja tallennettu iMaciinne, se pysyy saatavilla riippumatta siitä, onko VPN päällä vai pois päältä.

Kuitenkin, on olemassa tilanteita, joissa VPN voi välillisesti vaikuttaa kykyynne tarkastella PDF-tiedostoa:

1. VPN-yhteysongelmat: Jos VPN:llä on yhteydellä ongelmia, se voi vaikuttaa latausprosessiin ja johtaa puutteelliseen tai vioittuneeseen PDF-tiedostoon, joka voi vaikeuttaa sen katselua.
    2. Sähköpostipalvelun rajoitukset: Sähköpostipalvelunne voi olla joitakin turvatoimia tai rajoituksia, jotka puuttuvat liitteiden lataamiseen tai avaamiseen, kun olette yhteydessä VPN:ään.
    3. Palomuurin asetukset: On mahdollista, että iMacin palomuurin asetukset voivat häiritä VPN-yhteyttä ja aiheuttaa vaikeuksia tietyille tiedostoille, mukaan lukien PDF-tiedostot.

Saadaksemme asiat takaisin raiteilleen, kokeillaan seuraavia vianmääritysvaiheita:

1. Tarkista VPN-yhteyden toimivuus: Varmista, että VPN on kunnolla yhdistetty eikä siinä ole yhteyteen liittyviä ongelmia. Jos epäilet ongelmia VPN-palvelussanne, harkitse yhteyden muodostamista eri palvelinpaikkaan tai vaihda VPN-protokollaa.
    2. Poista VPN tilapäisesti käytöstä: Poista VPN tilapäisesti käytöstä ja yritä ladata PDF ja tarkastella tiedostoa VPN:n ollessa päällä. Näin voimme selvittää, aiheuttaako VPN todella ongelman.
    3. Kokeile toista sähköpostiohjelmaa: Jos ongelma jatkuu, kokeile ladata PDF toisella sähköpostiohjelmalla tai verkkopostipalvelulla selvittääksesi, onko ongelma tiettyyn sähköpostipalveluun liittyvä.
    4. Tarkista palomuurin asetukset: Käy läpi palomuurin asetukset ja varmista, että ne eivät estä tarvittavaa verkkoliikennettä tiedostojen lataamiseksi.

Lisäksi VPN:n lisäksi toinen mahdollinen tekijä voi olla F-Secure Totalin seurantasuojauksen ominaisuus. Varmistaaksesi, että se ei aiheuta konflikteja, voit kokeilla kytkeä seurantasuojauksen pois päältä ohjeiden mukaisesti: Seurannan suojauksen käyttäminen | Total | Uusimmat | F-Secure User Guides

Jos teillä on lisää kysymyksiä tai tarvitsette lisäapua, vastatkaa rohkeasti tähän viestiin. Olemme täällä auttamassa.

Kiitos yhteydenotostanne ja toivotamme teille mukavaa päivää.

Firmy
    Community Manager | F-Secure Community
    🔐 Strengthening digital security through knowledge and collaboration
    🌐 Explore our User Guides | Knowledge Base for self-help resources
    💻 Empower yourself with Cybersecurity Insights and protect what matters
    📢 Help Shape Our New Homepage! Share your input in our design survey.

Vastausvaihtoehdot

• Firmy

Hei @kariej

Tervetuloa F-Secure-yhteisöön. Kiitos viestistäsi.

Muistathan, ettet julkaise henkilökohtaisia tietojasi julkisesti tässä foorumissa, sillä ne voivat aiheuttaa riskin. Turvallisuutesi vuoksi poistin sähköpostiosoitteesi suojellakseni henkilöllisyyttäsi. Jos olet kiinnostunut tutustumaan ohjeisiimme, jotka varmistavat turvallisen foorumiympäristön, löydät ne täältä: F-Secure Community User Guidelines — F-Secure Community

Nyt palataan kysymykseesi. Haluaisimme mielellämme auttaa sinua. Voisitko ystävällisesti kertoa meille, mihin sijaintiin yhdistit VPN:n? Lisäksi, oliko Mac-tietokoneesi yhdistetty langattoman verkon (WIFI) vai kiinteän verkon (LAN) kautta? Jotta voimme selvittää ongelmaa tarkemmin, olisi hyödyllistä, jos voisit jakaa virheilmoituksen kuvakaappauksen.

Voit olla huoleti, tutkimme tätä asiaa ja autamme sinua löytämään ratkaisun.

Kiitos jälleen kerran ja toivottavasti sinulla on mahtava päivä! 😊

Firmy

• kariej

Koneeni on iMac ja sijaintini on Reijunperä 17 Jyväskylä. Käytössä on langaton verkko ( WIFI ).

Laitoin kyselyn Hopeiseen Omenaan ja tässä saamiani ohjeita ja neuvoja:

Minä: Päivitin Macini Montereyhin ja sen jälkeen pdf-tiedostot eivät aukea, eivät edes ennen auenneet tiedostot. Ilmoittaa vain, että Esikatselu ei voi avata ko tiedostoa. Millä ohjelmalla te aukaisette pdf-tiedostot ?

1. Esikatselua olen käyttänyt pelkästään jo vuosia.

Minä: Niin minäkin käytin vuosia Esikatselua, mutta nyt se ilmoittaa: Esikatselu ei ole avattavissa.

Laittamani liite.

Minä: Nyt sain auki. Suljin VPN:n. Sen jälkeen alkoivat aukeamaan, vaikka laitoin VPN takaisin käyttöön. Ilmeisesti eivät tykänneet toisistaan.

Minä: Aukesi vain kerran. Taas jatkuu sama pelleily. Onko muuta ohjelmaa, millä saisi pdf auki ?

Neuvo 1: https://get.adobe.com/fi/reader/

Minä: Latasin sen uudelleen, vaikka minulla oli se. mutta ilmoittaa, että ei aukea Montereyssä. Eli Esikatselu ei aukea. Ja Reader ei aukea.

Neuvo 2: Nyt on jotain systeemissä vialla, noiden molempien pitäisi kyllä toimia tosivakaasti kaikissa käyttiksissä (ainakin Mojavesta eteenpäin).

Koneen uudelleenkäynnistys on varmaan tehty? Auttaisiko levytyökalulla tehty korjaus? Mitäs muita ensiapuja?

Neuvo 3: Virheilmoitus ”Signature invalid” on outo. Ikäänkuin Applen oman ohjelman, joka tulee käyttiksen mukana, allekirjoitus ei olisi pätevä.

Lisäys: mistä sait / hait päivityksen? Ihan tavallista kautta eli asetuksista?

Neuvo 4: Tuo Signature invalid virhe tulee esimerkiksi jos jotenkin yrittää ajaa väärän arkkitehtuurin koodia suhteessa laitteistoarkkitehtuuriin.

Neuvo 5: Onko se VPN nyt päällä vai ei? Kun laitoit, että ensin toimii uudelleen käynnistyksen jälkeen, mutta sitten ei enää. Et jos on edelleen päällä niin varmaan VPN:n sovellus aiheuttaa jotain harmia.

Minä: Nyt ei ole VPN päällä. Esikatselu avaa pdf-tiedostot, mutta ei anna kopioida yksittäisiä sanoja, niin kuin ennen. Näitä yksittäisiä sanoja ja lauseita tarvitsen, koska minulle tulee taloyhtiöstä yhtiökokouksien ilmoituksia ja en osaa tarpeeksi virallisia sanoja ja sanontoja ( espanjalaisia ), joten olen aina kopioinut ne ja laittanut Googlen kääntäjän töihin. Näin olen pysynyt suurin piirtein ajan hermolla mitä siellä on päätetty minunkin maksettavaksi. Päivitykset olen tehnyt aina Applelta. Uudelleen käynnistyksiä olen tehnyt useita. Ja myös ajanut Levynkorjaajaa usein. Meinaa vain mennä sormi suuhun näin outojen asioiden kanssa. Nyt Esikatselu avaa pdft, mutta aktivoi aina koko sivun, eli en voi kopioida yksittäisiä lauseita.

Neuvo 6: Todennäköisesti taloyhtiö on vaihtanut tapaa, jolla tuottaa PDF:t. Ne eivät ole enää tekstiä vaan kuvia, jotka näyttävät tekstiltä.

Neuvo 7: Tuo tuli mieleen itsellänikin.

Minä: Tuo voisi olla syy siihen. Täytyy kysyä heiltä, että ovatko tehneet muutoksia pdfn muodostukseen. Kiitoksia kaikille neuvoneille. Eivät olleet tehneet mitään muutoksia.

Neuvo 7: Jos sinulla on niitä vanhempia pöytäkirjoja tallessa niin sellaisen ’aidon’ PDF-tiedoston koko on reilusti pienempi - ehkä vain kymmenesosa - verrattuna PDF-kääreessä olevaan kuvaan.

Minä: Vaan kun Esikatselu ei enää aukaise niitä vanhempiakaan. Jotakin änäkäistä on täytynyt tapahtua.

Neuvo 8: Ei noita erroreita pitäisi tulla jos kaikki on kuosissa. Jos olisin sinä, vetäisin puhtaan asennuksen sisään. Mä olen sillä tavalla vanhanaikainen, että jos joku ei oikeasti toimi, eikä siihen löydy selkeää syytä ja selvää ratkaisua, lanaan kaiken ja laita uuden tulille. Mun hermot ei kestä hetkeäkään epästabiilia käytöstä laitteilta.

Neuvo 9: Oletko lataillut ja kokeillut muita kuin näitä taloyhtiön PDF-dokumentteja?

Kokeile vaikka tätä Applen ohjedokumemttia:

https://www.apple.com/in/business/enter ... entura.pdf

Kun dokumentti avautuu Safarissa niin talleta se PDF-dokumenttina ja sitten availet Esikatselussa ja kokeilet valita sanoja tai lauseita.

Tai jotain muuta kunnolliseksi tietämääsi PDF-dokumenttia.

Neuvo 10:

Olisiko niissä taloyhtiön pöytäkirjoissa käytetty jotain sähköistä allekirjoitusta joka sitten sulkee tekstin väärennysten varalta?

Esikatselu-sovelluksessa on myös sisäinen tekstintulkinta (OCR) jolla sen lohkonkin todennäköisesti pystyy tekemään tekstiksi.

Tässä näitä ohjeita. Ja tässä viimeisin kuvakaappaus. Ensin avasin tiedoston VPN suljettuna ja aukesi aivan OK. Sitten laitoin VPN päälle ja seuraus näkyy kuvakaappauksessa.

• Firmy

Hei @kariej

Kiitos vastauksestasi.

Meidän puolellamme emme pystyneet toistamaan mainitsemaasi ongelmaa. Näyttää siltä, että esikatselussa ei ole ongelmaa PDF-tiedoston esikatselun kanssa, vaikka VPN olisi päällä. Haluaisimme ymmärtää tilanteen paremmin voidaksemme tarjota parasta mahdollista apua.

Voisitko kertoa, oletko kykenemätön esikatsomaan vain PDF-tiedostoa vai etkö pysty avaamaan sitä lainkaan? Lisäksi voisitko selventää, saitko PDF-tiedoston sähköpostitse ja latasit sen sitten iMac-tietokoneellesi?

Jos se ei ole liikaa vaivaa, voisitko ystävällisesti jakaa tarkat vaiheet, joita suoritat kohdatessasi tämän ongelman? Näiden yksityiskohtien antaminen auttaa meitä ymmärtämään tilanteen paremmin ja mahdollistaa paremman avun tarjoamisen ongelman ratkaisemiseksi.

Kiitos yhteydenotostasi, ja toivomme sinulle ihanaa päivää! Ole hyvä ja kysy lisää apua tai tietoa, jos tarvitset.

Firmy

• kariej

En pysty katsomaan PDF-tiedostoja, jos VPN on päällä. Sammutan VPN:n ja käynnistän koneen uudelleen, niin saan PDF-tiedoston normaalisti auki. Kyllä sain tiedoston normaalisti sähköpostina ja latasin sen iMaciini. Jos VPN on päällä, niin en saa vanhojakaan PDF-tiedostoja auki. Sammutan VPN:n ja käynnistän iMacin uudelleen, niin vanhatkin PDF-tiedostot aukeavat. Jos haluat lisätietoja, niin minulle voit soittaa. Numeroni on jo Teillä. Kiitos. kariej

• kariej

Tänään Esikatselu on toiminut moitteettomasti, vaikka olen sulkenut ja avannut VPN:n useampaan kertaan. Syy ei ole selvinnyt vieläkään. Odotellaan parempaa aikaa ja pelätään pahempaa. Kiitos. kariej

Tämä keskustelu on suljettu.