Bankskydd aktiveras inte när jag besöker en banksida
Symptom
Bankskydd aktiveras inte när jag besöker en internetbank.
Diagnos
Det finns några olika anledningar till varför Bankskydd inte aktiveras när du besöker en internetbank. Till exempel:
- Webbläsartillägget för surfskydd är inte aktiverat eller installerat i din webbläsare.
- Det finns en "nedkylningsperiod" på 60 sekunder efter att du avslutat en tidigare banksession. Om du påbörjar en ny session under den här perioden så aktiveras inte Bankskydd.
- Den här produkten kan ha uppgraderats i bakgrunden.
- Din onlinebank kanske inte finns i vårt register.
Lösning
För att hjälpa till med felsökningen kan du göra följande:
- Se till att du använder en kompatibel webbläsare: Internet Explorer 11, Mozilla Firefox (de två senaste större versionerna), Google Chrome (de två senaste större versionerna), Microsoft Edge (Chromium-baserad)..
- Kontrollera att tillägget för Surfskydd är aktiverat i webbläsaren du använder:
- I Mozilla Firefox: se artikeln Hur aktiverar jag webbläsartillägget Surfskydd i Firefox?
- I Google Chrome: se artikeln Hur aktiverar jag webbläsartillägget Surfskydd i Chrome?
- I Microsoft Edge: läs artikeln Hur aktiverar jag tillägget Surfskydd i Edge?
- Om webbläsartillägget Surfskydd inte syns i din webbläsare behöver du ominstallera tillägget manuellt:
- Öppna din F-Secure-säkerhetsprodukt från Windows Startmeny.
- Välj Säker surfning och bankskydd i huvudmenyn.
- I vyn Säker surfning och bankskydd väljer du Inställningar.
- Välj Säker surfning.
- Om du använder Firefox klickar du på Installera Firefox-tillägg under Webbläsartillägg.
- Om du använder Chrome eller Microsoft Edge klickar du på Öppna Chrome Web Store under Webbläsartillägg för att gå till sidan för Surfskydd-tillägget och klickar sedan på Lägg till i Chrome.
- Kontrollera att Bankskydd är aktiverat i inställningarna:
- Öppna F-Secure-säkerhetsprodukten från Windows Startmeny.
- Välj Säker surfning och bankskydd i huvudmenyn.
- I vyn Säker surfning och bankskydd väljer du Inställningar.
- Välj Redigera inställningar Obs! Du måste ha administrativa behörigheter för att ändra inställningarna.
- Gör så här för att aktivera Anslutningskontroll.
- Om produkten har uppgraderats startar du om webbläsaren och besöker din onlinebank igen.
- Så här slår du på och av produktens säkerhetsfunktioner:
- Öppna F-Secure-säkerhetsprodukten från Windows Startmeny.
- I huvudvyn väljer du Virus och hot.
- Välj Slå av allt skydd. Obs! Du måste ha administrativa behörigheter för att ändra inställningarna.
- Välj Aktivera för att återaktivera alla säkerhetsfunktioner.
- Prova att besöka en annan onlinebank. Om det fungerar så finns din onlinebank antagligen inte i vårt register. Om det är fallet ska du skicka in din onlinebank till vårt Labs för analys enligt följande:
- Gå till Skicka in ett exempel.
- Under fliken Exempel på URL klistrar du in webbadressen (URL:en) till din nätbank i fältet Exempel på URL eller IP-adress.
- Markera kryssrutan Jag vill ge ytterligare information om det här exemplet och informeras om analysresultaten och fyll i kontaktformuläret.
- Under URL-typ väljer du Problem relaterat till Bankskydd.
- Under Problemtyp väljer du Sessionen för bankärendet aktiveras inte vid inloggning.
- Ge ditt exempel en rubrik och en beskrivning, bevisa att du inte är en robot och klicka sedan på Skicka in exempel på URL.
Om problemet kvarstår kan en ominstallation av din F-Secure-produkt behövas.