VPN-yhteyden ongelmat
Vastausvaihtoehdot
-
Itselläni tuota yhteyden katkeamista ei tapahdu tunnin välein vaan satunnaisesti useamman tunnin välein. Esim eilen kaksi kertaa. Kone oli koko päivän auki. Verkkoyhteys katoaa ja VPN on tilassa "yhdistetään". Tähän auttaa vain uudelleenkäynnistys tai seuraava menetelmä:
Vpn pois päältä → laitehallinnasta verkkosovittimelle: poista laite käytöstä → Ota laite takaisin käyttöön → vpn päälle.
-
Ilokseni löysin tämän keskusteluketjun. Keväällä etsin samalla tavalla F-Securen surkeaksi muuttuneen VPN-yhteyden kohtalotovereitani, mutta ihmeen heikosti löysin julkisia viitteitä ongelmista. Tämän ketjun löytäessäni piti oikein varta vasten kirjautua sisään, jotta saan tilitettyä oman kokemukseni.
Ensimmäiset ongelmat tietokoneeni VPN-yhteyden kanssa havaitsin jo viime talvena. Skypeä käyttäessä yhteys takkusi merkillisesti, mutta aina kun VPN:n otti pois, kaikki toimi mallikkaasti. Joskus kevättalvella, tai milloin nämä VPN-protokollat päivittyivätkään nykyisiksi (Hydra, OpenVPN jne.), alkoivat suorastaan sietämättömät ongelmat. Samat, joita tässä ketjussakin on lueteltu. Jotain kummallista siis tapahtui tuon päivityksen yhteydessä.
Tyypilliset ongelmat, joista olen nauttinut ainakin puoli vuotta:
- Alkuun VPN ei välttämättä lähtenyt lainkaan päälle. Jäi pyörimään paikoilleen. Sitten piti yritellä veivata eri protokollien välillä.
- Nykyään jokapäiväistä on, että VPN on näennäisesti päällä, mutta estää kaiken verkon toiminnan. Mitkään sivut eivät siis toimi. Hauskaa silti, että VPN kertoo, että minut on nyt suojattu: niin turvassa, etten pääse minnekään. Killswitchin kanssa veivaaminen auttaa tähän usein jollain tasolla. Vielä joku viikko takaperin tähän saattoi auttaa VPN:n kytkeminen pois ja päälle laitto heti perään, mutta ei enää. Tietokoneen käynnistäminen ei ole nähdäkseni auttanut koskaan.
- VPN voi toimia aikansa, mutta yhteys katkeilee. Esimerkiksi tällä hetkellä minulla on protokollista päällä Hydra, mikä katkoo jopa vain minuuttien välein. Killswitchin päälle laittaminen, toisinaan pois ottaminen, voi siis auttaa yhteyteen. Mutta joskus vain hetkellisesti.
- Tuntuu, ettei protokollien vaihtamisella ole lopulta mitään merkitystä, sillä kaikissa on omat ongelmansa. En ole jaksanut tehdä muistiinpanoja mitä lieveilmiöitä kullakin on, mutta tyypillisesti jollakin valinnalla saa entistäkin tehokkaammin blokattua aivan sattumanvaraisia sivustoja. Neljä vaihtoehtoa, joista kukin täysi susi. Ja jotenkin Hydra tuntuu kaikkein epäluotettavimmalta, vaikka niin nopeimmaksi ja turvallisimmaksi F-Secure sitä kehuukin.
- Jos netti toimiikin, en pääse S-Pankin palveluihin, kuten verkkopankkiin tai maksamaan verkkokauppaostoksia, tai oikein muuallekaan S-ryhmän verkkosivuille. Samoin Ylen sivut vaativat vimmatusti F5:n hakkaamista, jotta lopulta pääsisin sisään. Merkittävin rasite on se, että YouTuben katsomisesta/kuuntelusta on tullut aivan toivotonta, sillä jatkuvasti pitää todistaa, etten ole robotti. Olen siis tullut erittäin hyväksi valitsemaan kuvista mm. portaita, moottoripyöriä, siltoja ja paloposteja, jotta pääsisin eteenpäin. Tätä pitää tehdä jokaisen videon tai kappaleen kohdalla. Toistot myös usein yhtäkkiä katkeavat virheeseen, ja sivu on ladattava uusiksi. Kiva juttu jonkin parituntisen äänitteen kanssa, josta en tiedä mihin kohtaan jäinkään.
- Kännykässä VPN on useimmiten pelannut normaalisti, mutta aivan päiviä sitten huomasin, että se blokkasi uutuutena tyystin S-Pankin verkkopankkiin pääsyn. OP:n vastaavaan pääsin kyllä. Jotain satunnaisia ongelmia on ollut sovelluksiin pääsyn kanssa, muttei mitenkään samassa mittakaavassa läppärimaailman kanssa.
Alkuun saatoin luullakin, että hankaluudet ovat vain minua koskevia. Pian kuitenkin selvisi, että kymmenisen kilometriä tuonnempana asuvalla tutullani on aivan identtisiä ongelmia F-Securen VPN:n kanssa. Eivätkä ne ole miksikään ole tänä aikana muuttuneet. Meitä F-Securen sotkuista kärsiviä onkin taatusti paljon. Harva vain saa kammettua itseään tänne palstalle ilmoittautumaan. Voimme vain arvailla, miten julmetun paljon yhteydenottoja F-Secure näistä on saanut.
Olen saanut kokemuksia tästä VPN-ongelmasta sekä Windows 10- että 11-maailmassa. Vaihdoin nimittäin kesällä tietokoneeni, jossa on uudempi käyttis, ja F-Securen VPN toimii kummassakin täsmälleen yhtä huonosti. Ei ole käyttöliittymäriippuvaista ei. Kaiken kaikkiaan netin käyttämisestä F-Securen takia on tullut niin takkuavaa, että enenevässä määrin seilaan siellä ilman VPN-yhteyttä. En saa siitä mitään hyötyä, päin vastoin.
Muistaakseni kolmeen kertaan olen ollut yhteydessä F-Securen tukeen. Sekä chatilla, puhelimitse että sähköpostitse. Koen, etten ole saanut yhtään apua. Korkeintaan pahoitteluja ja onttoja lupauksia, että tietoa välitetään VPN-tiimille. Enkä sen koommin ole kuullut mitään, onko edistystä tapahtumassa. Viimeisimmällä kerralla tosin ihan varta vasten otin tukeen yhteyttä ja kysyin, missä mennään. Suomeksi tekemääni yhteydenottoon sain vastauksen toiselta puolelta maailmaa englanniksi. No, mikäs siinä, mutta jouduin siihen tilittämään jälleen kerran samat asiat mitä olin jo aiemmin kertonut ainakin kertaalleen. Muutaman päivän päästä kaveri kertoi iloiten, että F-Secure on juuri julkaissut uuden version VPN-palvelusta ja siinä ongelmat on ratkaistu. Kokeilin viivana, ja kerroin hänellekin, että mikään ei muuttunut miksikään. Tähän loppuikin kommunikaatio.
Pidän hyvin mahdollisena, että F-Securen VPN-palvelua on niin paljon jo puukotettu kyljestä ja muualta, että sitä ei enää voi saadakaan toimivaksi. Kun jotain rassaa, jossain muualla tulee yllätyksiä vastaan. Pitäisi aloittaa puhtaalta pöydältä. Olen myös tietoinen firman sisäisestä myllerryksestä, muutosneuvotteluista sun muista, enkä ihmettelisi myöskään kriittisen tietämyksen valumista ulos talosta. Ja koska me asiakkaat emme ole koko tänä aikana saaneet osaksemme muuta kuin latteita pahoitteluja ja tyhjiä lupauksia, en ole järin vakuuttunut, että tilanne muuttuisi parempaan.
Minulle on ollut itsestäänselvyys kannattaa kotimaista tietoturvavalmistajaa. Jos F-Securen virustorjunta nyt kenties toimiikin kuten pitää, herää kysymys, miksi maksan Total-paketista, jossa ainoa minulle lisäarvoa tuottanut palvelu - VPN - aiheuttaa vain päänvaivaa. Kuten tässä keskusteluketjussa on jo ehdotettukin, olisi oikeus ja kohtuus, että tästä kärsiville asiakkaille hyvitettäisiin nämä hullutukset. Olen ollut todella monta vuotta F-Securen VPN:n käyttäjä, jo hyvän aikaa Freedomen aikana, eikä ikinä aiemmin ollut mitään ongelmia.
Minulla alkaa olla perustelut vähissä miksi jatkaisin F-Securen asiakkaana huhtikuun jälkeen, kun Total-tilaukseni umpeutuu. Enkä muuten yhtään ujostele kertoa kokemuksiani tuttavapiirissäni. Se, että tähän asti annetut lääkkeet ongelmiin ovat tasoa käynnistä kone uudelleen tai ota VPN pois päältä ja pistä takaisin päälle ovat naurettavia, asiakasta kyykyttäviä. Ja palveluntarjoajalla on kyllä ollut aikaa hyvälti ratkoa ongelmia, mutta ei vain tunnu tulosta syntyvän. -
Itselläkin on ollut sama ajatus FS kotimaisuudesta, mutta kuinka tuo enää toteutuu? Virustutka on nykyään Aviran ja VPN käyttää Googlen DNS palvelimia. Avira on varmaan ihan pätevä hommassaan, mutta tuo Googlen DNS on vähän eri asia. DNS leak test sivulla sanotaan testituloksista näin:
"If you are connected to a VPN service and ANY of the servers listed above are not provided by the VPN service then you have a DNS leak and are choosing to trust the owners of the above servers with your private data."
VPN ei siis käytä FS omaa DNS:ää vaan Googlen, enkä pidä sitä luotettavana. En ole verkko/tietoturva-asiantuntija, mutta useimmilla vpn palveluilla on omat DNS palvelimet, koska niiden omistaja saa tietoonsa kaiken tiedon missä ihmiset netissä seilaavat. Nyt Totalin vpn käyttäjien surffaustiedot päätyvät Googlelle. Korjatkaa jos olen väärässä. Testin voi tehdä täällä
Tuossa olet täysin oikeassa, että tällainen sekoilu kertoo, ettei firmassa ole kaikki kunnossa. Varsinkin osaamisen valuminen muualle heijastuu asiakkaisiin negatiivisesti, ja tämä koskee etenkin sellaisia yrityksiä, missä tarvitaan kovan tason osaamista. Kun laatu on ollut hyvää, niin sen lasku näkyy välittömästi. Itse lopetin Totalin vpn ominaisuuden käytön ja otin toistaiseksi tilalle toimivan. Nähtäväksi jää pitääkö se jättää pysyväksi.
-
FS-tuotteita kehitettäessä on Win ja Mac alustoille ollut mahdollisuus osallistua vapaaehtoiseen kehitystyöhön(fs protection tuote).Valitettavasti näyttää kuitenkin siltä että nykymallin hyöty julkistukseen tulevalle tuotteelle on siitä jäänyt kovin heikoksi,semminkin kun esim. 25.8.xxxx versiossa on vielä yhteisössäkin kuvattuja toimintahäiriöitä ainakin VPN:n osalta.Mobiilialustoilla(android,iOS) havaituista ja lokitietojen lähetyksistä sähköpostitse huolimatta mitään palautetta niihin ei ole kuulunut mutta samat virheet toistuvat versiosta toiseen. Uudelle syksyllä F-Securessa aloittavalle CTO:lle(Chief Technical Officer) riittää mukavasti haasteita ainakin tuotelaadun suhteen..😎
-
-
Vaikuttaa siltä, että eri käyttäjillä on erilaisia ongelmia vpn:n kanssa. Hydra on toiminut viime aikoina - jopa juuri nyt - ongelmitta, mutta välillä se blokkaa liikenteen kokonaan. Joten jos ongelmia on, laitan pois päältä ja kokeilen taas seurraavana päivänä uudelleen. Luotettavuus on siten edelleen niin ja näin. En vaivaa asialla sen enempää enää päätäni, vaan odottelen, josko ongelmat vielä ratkeavat. Tosin täytyy myöntää, että luottamukseni F-Secureen on jo horjunut…
-
Javo Protonin ilmaisella bittimittari toimii ja viive on todella järkyttävä. Voit tehdä testin sillä. Kuitenkin F-securella speedtest.net toimi ja samaten esimerkiksi DNA:n ja Elisan sivuilla oleva nopeustestit. Espanjalainen suuri fillarikauppa deporvillage ei ainakaan toimi vpn:päällä.
ED209 protonille DSN leaktest näytti jonkun hollantilaisen toimijan. Oliko niin että f-securen oli google ja ruotsi. Muistaakseni muutekin osa Suomen liikenteestä menee ruotsin kautta. Googlesta ei taideta päästä enää eroon mitenkään sen markkina-asemasta johtuen.
Asiom3 Joo ongelmia on täälläkin. Välillä auttaa, kun valitsee jonkun muun maan mihin yhdistää vpn:n ja välillä ei sekään vaan pitää suosiosta sammuttaa vpn. Killvitsiä on muuteltu mielensä mukaan tässä. Protokollia en oo jaksanu hetkeen vaihdella.
-
Ei pitäisi mennä Ruotsin kautta dataliikenne enää. Sillä tuli vuosia sitten voimaan laki, joka sallii tiedustelulle kaiken tietoliikenteen seurannan. Siis ihan kaiken. Sen seurauksena esim Telia siirsi sähköpostipalvelimensa Suomeen. Nykyään Suomen tietoliikenne menee suurelta osin Itämeren pohjassa valokuitua pitkin Saksaan ja Viroon. Siis jos hyvä ystämme rys… Venajä ei ole katkomassa johtoja.