AKUUTTI ONGELMA: Pääsalasanan vaihdon jälkeen ohjelma ei tunnista mitään pääsalasanaa

Valinnat
petuzzz
petuzzz Viestejä: 10 Observer
editoi maaliskuu 2023 kohteessa F-Secure ID Protection

Yritin vaihtaa F-Secure ID PROTECTION -palvelun pääsalasanan PC:llani olevassa F-Securen ohjelmassa. Vaihdoin salasanan ja nyt ohjelma ei tunnista uutta eikä myöskään vanhaa salasanaa.

Olen 100%:n varma siitä, että olen kirjoittanut ja muistanut uuden pääsalasanan oikein.

Ohjelma tunnistaa vanhan salasanan QR-koodin, mutta ilmoittaa, että tuo salasana on vanka, eikä siis kelpaa.

Ongelmana on ollut tätä edeltävästi myös se, että ohjelma hyvin ailahtelevasti välillä ilmoittaa, että synkronointi palvelimen kanssa on epäonnistunut, välillä tätä virhesanomaa taas ei tule. Tämä sama ailahtelevuus palvelimen synkronoinnissa ilmenee sekä PC:lla että kännykällä.

Tällä hetkellä pääsen salasanoihin käsiksi kännykän sormenjälkitunnistuksella.

Koska pelkään, että pian kaikki 350 salasanaani hävivät ohjelmasta, en uskalla ruveta toimimaan mitenkään.

(Olen toki tallentanut salasanat ennen pääsalasanan vaihtamisyritystä fsk-tiedostoon, mutta en toivoisi myöskään, että ohjelma itse hävittää kaikki salasanat!)

Toivoisin hyvin pikaista opastusta sen suhteen, miten minun tulisi tässä tilanteessa toimia!

Hyväksytty vastaus

  • F-Secure_Patrick
    F-Secure_Patrick Viestejä: 502 Moderator
    Vastaus ✓
    Valinnat

    Hei @petuzzz !

    Kyseessä voi olla joko kirjoistusvirhe uudessa pääsalasanassa, tai jonkinlainen tekninen virhe.

    Pääsalasanaa vaihtaessa on suotavaa luoda uusi palautuskoodi myös, juurikin siitä syystä että vanha ei enää toimi muutoksen jälkeen.

    Sinun tilanteessa suosittelen kyllä uudelleenasennusta. Koska sinulla on holvi tallessa tiedostona niin mitään varsinaista riskiä ei ole. Sen saat tuotua takaisin ohjelmaan uudestaan toimenpiteen jälkeen.


    Tässä uudelleenasennusohjeet:

    Lataa ensin asennuksenpoistotyökalu tästä linkistä:

    https://download.sp.f-secure.com/uninstallationtool/FsUninstallationTool.exe


    1. Klikkaa FsUninstallationTool.exe tiedostoa (Suorita)
    2. Klikkaa Käynnistä
    3. Klikkaa Valitse mitkä tuotteet haluat poistaa
    4. Valitse F-Secure KEY / ID Protection SEKÄ KEY / ID Protection user data (HUOM! Varmista ettet valitse muita F-Securen ohjelmia ennen kun siirryt eteenpäin)
    5. Paina Seuraava
    6. Toimenpiteen jälkeen, käynnistä tietokone uudelleen


    Kun olet poistanut vanhan asennuksen ja käynnistänyt tietokoneen uudelleen, seuraa näitä ohjeita:


    1. Mene osoitteeseen https://my.f-secure.com/ ja kirjaudu tilillesi sisään.
    2. Valitse vasemmasta yläkulmasta TOTAL-sovellukset ja valitse Hallinnoi tuotetta ID PROTECTION
    3. Vapauta kyseisen laitteen lisenssi
    4. Lataa ohjelma uudestaan laitteelle


    Tämän jälkeen voi siirtää salasanat takaisin ohjelmaan joko synkronoimalla toisen laitteen avulla, tai siirtämällä tallennetusta tiedostosta. Tämä siis mikäli tiedot eivät päivity itsestään.


    EDIT: Siirretty oikeaan osioon

Vastausvaihtoehdot

  • petuzzz
    petuzzz Viestejä: 10 Observer
    Valinnat

    Hei!

    Kiitos vastauksesta!

    Tuo asennuksen poistotyökalu oli ratkaisu. Asennuksen poistotyökalu tarvittiin myös Android-laitteisiin, jotta synkronointi alkoi toimia paremmin (ei vieläkään ilman synkronointikatkoja).

    Nimenomaan tilanne oli sellainen, että ohjelma ei PC:lla tunnisatanut uuden salasanan palautuskoodia lainkaan. Vanhan salasanan palautuskoodin ohjelma tunnisti, mutta ei sitä hyväksynyt, koska ilmoitti, että se on vanhan salasanan palautuskoodi. Eli millään varmuustoiminnoilla ei vähään aikaan päässyt PC:n salasanoihin kiinni.

    Ilmeisesti vanhasta F-Secure Key -ohjelmasta jääneet "roskat" aiheuttivat sen, että ohjelma ei tunnistanut vanhaa eikä uuttaa (100% varmuudelle oikeinkirjoitettuakaan salasanaa).

    Myöskään Android-laitteet eivät hyväksyneet uutta pääsalasanaa ennen kuin kaikki vanhat F-Secure -ohjelmien "jämät" oli niistä poistettu.

    -----

    Edelleen minua jäi mietityttämään se, että jos salasanat häviäisivät muualta paitsi salasanojen varmuuskopioksi otetusta fsk-tiedostosta, saisiko ne tuosta tiedostosta siirrettyä jollain työkalulla takaisin ID Protection -ohjelmaan, vai pitäisikö nuo kaikki salasanat näppäillä ohjelmaan uudelleen?

Tämä keskustelu on suljettu.
Hinnoittelu ja tuotetiedot