Browsing protection <> pankkiyhteyksien suojaus ei tominut, mikä / mitä saattoi tapahtua

Pola
Pola Viestejä: 18 Enthusiast

Mitenkä on kun tuota pankkiyhteyksien suojausta en saanut päälle erinäisten toimenpiteidenkään jälkeen (teidänkin ohjeenne käyetty),

elikkäs toimin niin että laitoin edgessä sen "Tarkka" suojausasetuksen päälle, sen lisäksi että siellä oli voimassa myös tuo browsing protection by f secure

- mikä / mitä jäi suojaamatta pankkikäynnilläni? Onko mahdollista että tietoni kaapattiin käynnin aikana? Täsmäkysymykseen mieluusti nyt täsmävastaus kiitos etukäteen ...


Tiedoksi alla copypastena tänään kuluttajasuojaan laittamani viesti verkottuneen talouden asiakkaana olemisesta. Tuosta näette mitä kaikkea olen puuhastellut ennen pankissa käyntiä.

Tapauksen kuvaus: Sähköisen palvelutuottajan vastuu/käyttäjän vastuu, missä menee vastuu kun palveluprosessi jakautuu monelle toimijalle? Käytännöllinen esimerkki kysymykselle: Olen ostanut fsecure virustorjunta& pankkiyhteyden suojaus ohjelman. Tietokone windows, selaimet chrome ja edge, pankki s-pankki. Joka kerta ennenkuin hoitelen raha-asioita katson ajantasalle windows päivitykset, fsecure suojauksen ja selaimen jolla aion käyttää verkkopankkia. Kaikki siis minulla ajantasalla. Kuitenkin voi käydä niin että kun koittaa mennä s-pankkiin, suojaus ilmoitus ei tule päälle. Katson myös pankin web osoitteenkin että yhteys on suojattu (https) ja että pankin varmenne näyttää oikealta. Jos tästä huolimatta menen pankkiin ja joku saa kaapattua tietoni ja käytettyä tiliä, missä menee vastuu? Pankkitilini ja rahojeni suojaus jakautuu tahoille joille en voi mitään. Jos ja kun ei toimi, pitää jokaisen toimijaan ottaa erikseen yhteyttä - yleensä ei saa - asia niin monimutkainenkin että chat robotit ei osaa vastata, asiakaspalvelut jonotuksessa ja vastauksissa aina vedotaan muihin toimijoihin. Käyttäjänä olen täysin oman osaamiseni ja toiminnan varassa. Minä sentään osaan jotain, mutta tämä on edesvastuutonta toimintaa ja digitaalista pahoinpitelyä niitä ihmisiä ajatellen joilla ei ole osaamista/kykyä/rahaa pitää puoliaan. Jokin E2E vastuu pitää saada ja sanktio verkottuneen talouden ja prosessien palvelutuottajille. Tukifoorumeilta näkee etten ole yksin asian kanssa. Ylipäätään mobiili ja verkkopalveluiden myynnissä ja markkinoinnissa on puututtavaa - appeja tarjotaan puuttuvalla tai liina heppoisella tietoturvalla. Virallisesta verkkokaupastakin voi saada sovelluksen jossa on valmiiksi haittaohjelma. Sähköisten palveluiden ja laitteiden yhteensopivuus elinkaarestakin pitää itse osata pitää huolta. Haastekakku on iso ja edellyttää useamman tahon yhteistyötä ja toimia. Kuluttajasuojavirasti ei yksinään kaikkea voi, mutta aloittaa jo kuitenkin edes asian käsittelyä. Mukaan tarvitaan osaamista myös kyberturvallisuuspuolelta ja lainsäädäntö -oikeusministerönkin puolelta.

Hyväksytty vastaus

Vastausvaihtoehdot

  • Pola
    Pola Viestejä: 18 Enthusiast

    Tänään pelittää molemmissa käyttämissäni selaimissa ok ja tuli päälle myös verkkokaupassa jota käytän. Uutta eiliseen verraten oli että päivitin aamulla myös käyttiksen "laatupäivityksen". Eilen ajoin koneen täydellisen virus tarkastuksen ja kaikki oli sen suhteen ja myös pankkiasiani ok. 😎

  • Pola
    Pola Viestejä: 18 Enthusiast

    Kiitos Alex 👍️

Hinnoittelu ja tuotetiedot