Sähköpostiosoitteeni väärinkäyttö

plahti
plahti Viestejä: 1 Observer
editoi toukokuu 2022 kohteessa F-Secure ID Protection

USAssa ainakin kolme eri henkilöä on käyttänyt minulla jo n 10 vuotta käytössä ollutta ja edelleenkin käyttämääni sähköpostiosoitetta. Huomasin että eräs heistä jopa yritti saada sähköpostini käyttöönsä yrittäen tehdä uutta salasanaa sille. Pyyntö vain tuli minulle, joten en tietenkään sallinut sitä. Nyt ID Protectionin kautta näen heidän nimensä, asuinpaikkojaan syntymäaikansa ja muita tietoja. Voinko mitenkään päästä eroon tai onko minulle noista mitään vaaraa?

Hyväksytty vastaus

  • [Deleted User]
    [Deleted User] Viestejä: 0 Former F-Secure Employee
    Vastaus ✓

    Hei, @plahti.

    F-Secure ID Protectionin monitorointi-ominaisuudella voit seurata tilannetta mahdollisten tietoturvavuotojen varalta, eli jos käyttäjätietojasi olisi saatu murrettua jonkin toisen palvelun tietokannasta. Et siis näe ID Protectionilla "hyökkääjiä" tai heidän tietojaan, vaan palveluita johon olet rekisteröitynyt ja heidän tietokantaansa on tiedettävästi päästy murtautumaan.

    Suositeltavat toimet löydät klikkaamalla jotain tietomurtoa F-Secure ID Protectionin monitorointi-sivulla ja katsomalla kohta Mitä minun pitäisi tehdä nyt?.

    Valitettavasti näiden pitkään ja laajasti käytössä olleiden sähköpostiosoitteiden kohtalo on oikeastaan aina lopulta päätyminen jollekin tietylle listalle, joka selittää ainakin suuret määrät roskapostia ja mahdollisesti yritykset varastaa tämä sähköpostiosoite. Tämän takia on suositeltavaa vaihtaa sähköpostipalvelusi (ja muiden palveluiden) salasana ainakin silloin tällöin tai ainakin siinä vaiheessa, jos vieläkin käytössä oleva salasana on päätynyt jonkun toisen käsiin esim. juuri tälläisen tietomurron kautta.

Tämä keskustelu on suljettu.
Hinnoittelu ja tuotetiedot