Huawei Orio päivitys ja Freedome

HeikkiM
HeikkiM Viestejä: 2 New Member

Olen päivittänyt Huawei P10 puhelimeni Orio-käyttöjärjestelmäversioon (VTR-L29 8.0.0.369(C432)). Päivityksen jälkeen Freedome ei pysy luotettavasti päällä, kun siirryn esimerkiksi koti-wifi-verkosta työ-wifin piiriin. Freedome-sovelluksen asetukset ovat mielestäni kunnossa. Olen määritellyt Käynnistä-asetukset manuaalisesti hallittaviksi. Puhelimessa esiintyy myös yhteysongelmia. Esimerkiksi yle.fi tai Easy Park eivät välttämättä avaa verkkosivua, kun olen sirtynyt verkosta toiseen. Samoin Safe Browser on ilmoittanut käynnistämisen jälkeen "Verkkosivu ei saatavilla"-ongelmasta. Vika korjaantuu ainoastaan käynnistämällä laite uudestaan. Nämä ongelmat ovat alkaneet käyttöjärjestelmäpäivityksen jälkeen.

 

Oletteko tunnistaneet Freedome-pulmia nimenomaan liittyen Huawein Orio-päivitykseen? Voivatko laitteen yhteysongelmat jotenkin epäsuorasti liittyä Freedomen ja Huawein Orio-päivityksen yhteensopimattomuuspulmiin?

Viestejä yhteensä

  • [Deleted User]
    [Deleted User] Viestejä: 0 Former F-Secure Employee

    Hei @HeikkiM,

     

    Oletko tarkistanut puhelimestasi myös akun hallinnan asetukset?  Huawein laitteissa nuo asetukset saattavat aiheuttaa joskus ongelmia Freedomen kanssa. Tässä linkki aiheeseen:

    https://community.f-secure.com/t5/F-Secure/Freedomen-VPN-yhteys-katkeaa/ta-p/88018

  • HeikkiM
    HeikkiM Viestejä: 2 New Member

    Olen Huawein supportin ohjeiden mukaan tarkistanut akun hallinnan asetukset ja kokeillut myös ohjeessa mainittua lukitusta. Nämä toimenpiteet eivät auta.

     

    Käsitykseni on, että ongelma ei ainakaan suoranaisesti liity akun virrankulutuksen optimointiin, vaan siihen, että laite ei selviydy verkon vaihtumisesta. Freedome pysyy hyvin päällä, kun olen esimerkiksi koti-wifin piirissä tai ulkona 4G-verkossa. Joka kerta, kun verkko vaihtuu, Freedome menee pois päältä ja esimerkiksi yle.fi-sivusto ei avaudu. Kun laitan Freedomen käsin päälle-tilaan, yle.fi alkaa heti toimia. Kysymys näyttää siis olevan yhteensopivuusongelmasta Freedomesovelluksen ja Huawein käyttöjärjestelmäpäivityksen välillä.

  • IHJS
    IHJS Viestejä: 2 New Member

    Minulla on Huawei Mate Pro 9 ja sama ongelma Android Oreon (LON-L29 8.0.0.370(C432)) (ja samaan aikaan tulleen EmUI) päivityksen jälkeen. Itselläni ongelma on täysin mielivaltaista. Välillä menee tunteja ennen kuin ongelma esiintyy ja välillä se tapahtuu useamman kerran tunnin sisällä. Se ei käsittääkseni liity mitenkään verkon vaihtumiseen ja ongelma esiintyy samalla tavalla sekä wifi-, että mobiiliyhteyksillä. Ainut asia mikä on AINA varmaa on, että VPN-yhteys katoaa puhelimen näytön ollessa lukittuna, ei koskaan käytön aikana.

     

    Pitkään ainut tapa yhdistää VPN uudelleen oli käynnistämällä laite uudestaan (ERITTÄIN turhauttavaa), mutta viimeisimmän FREEDOME-päivityksen myötä sen saa yhdistettyä suoraan takaisin päälle (edelleen hyvin turhauttavaa), MUTTA yhteyden menetystä tapahtuu nyt todella usein; jopa tusinan kertaa päivässä.

     

    Olen kolunnut joka ikisen asetuksen läpi akun optimoinnista (Akku->Käynnistä-asetukset) erikoiskäyttöoikeuksiin (Sovellukset ja ilmoitukset->Sovellukset->{Ratas-ikoni} Asetukset->Erikoiskäyttöoikeudet->Akun optimointi ei käytössä) eikä mikään tunnu auttavan.

     

    Olen tyhjentänyt puhelimen välimuistia ja asentanut FREEDOMEn uudestaan.

     

     

    Tämä ei voi jatkua.

  • Hose227
    Hose227 Viestejä: 5 New Member

    Täällä myös sama ongelma huawei mate 9 puhelimessa . Olen jo tosin tyytynyt jättämään VPN:n pois päältä kun ei nappaa käynnistää sitä uudelleen pari kertaa vuorokaudessa. Vuoden subscriptioni oli nyt sitten minulla vain muutaman kuukauden toimiva kunnes luovutin yhteysongelmia takia. Suosittelen vaihtamaan huaweista johonkin muuhun jos tätä freedomen VPN:ää haluaa köyttää 24/7. 

  • SirWalther
    SirWalther Viestejä: 62 Former F-Secure Employee

    Moro @HeikkiM, @IHJS ja @Hose227,

     

    Huawein laitteissa on todella aggressiiviset virranhallinta-asetukset ja jos VPN-yhteys katkeaa puhelimen ollessa lukittuna, niin se viittaisi vahvasti siihen, että järjestelmä sulkee sovelluksia kun puhelin on käyttämättömänä.

    Tuon H4nsun laittaman lisäksi kannattaa tsekata myös seuraavat asetukset:
    1. Settings -> Apps & Notifications -> Apps -> Settings -> Special Access -> Ignore battery optimisation -> Freedome -> "Allow (May drain your battery more quickly) -> OK.
    2. Settings -> Apps & Notifications -> Apps -> Settings -> Special Access -> Write System Settings -> IF Freefome is there, click it -> "Allow write system settings"

    Voi kuitenkin olla, että asetuksista huolimatta järjestelmä sulkee sovelluksia lepotilassa. Käsittääkseni Huaweilla tutkitaan tätä ongelmaa, eli korjaus saattaa tulla tulevien käyttispäivitysten mukana.

  • Hose227
    Hose227 Viestejä: 5 New Member

    Testasin vielä nämäkin asetukset, mutta edelleen netti pamahtaa kokonaan pois random ajan kuluttua. 

  • IHJS
    IHJS Viestejä: 2 New Member

    Nyt näyttäisi ongelma kadonneen! Laitevalmistajan päivitys luultavasti korjasi vian.

Tämä keskustelu on suljettu.
Hinnoittelu ja tuotetiedot