Tekoälykäs virustorjunta on kohtuuton!
Olen kokenut WSL:n turhan raskaaksi keinoksi siihen, että saan bash:n, core-utils:n ja muutamia käyttööni, joten asennan ne Cygwin:n tai Scoopin avulla. Olen käyttänyt niitä vuosikausia ilman ongelmia.
Nyt kun F-Secure käyttää tekoälyä, väärät hälytykset ovat usein toistuva riesa. Jos itse kirjoittamani komentotiedosto kaatuu virheeseen jonkin pikku kirjoitusvirheen takia, F-Secure ilmoittaa havainneensa "epäilytävää toimintaa" ja panee minttyn karanteeniin. Jos en heti hoksaa siirtää minttyä ohitettavien listaan, vaan yritän uudelleen avata mintty-ikkunan, F-Secure poistaa käytöstä minttyn ja bashin ja pakottaa käynnistämään koneen uudelleen siivousta varten. Tämä tapahtuu sekä Cygwin-asennusten että Scoop-asennusten kanssa.
Koneen käynnistyksen jälkeen joudun sitten palauttamaan ohjelmat. Cygwin-tapauksessa on helpointa asentaa koko Cygwin uudelleen, Scoop-tapauksessa poistan git:n asennuksen ja asennan sen takaisin (mintty ja bash tulevat sen mukana). Joidenkin ohjelmien kanssa uudelleen asentaminenkaan ei onnistu, vaan joudun odottamaan muutaman viikon että F-Secure purkaa väärän luokituksen. Tämä on yq:n kanssa tapahtunut jo useasti, ja joka kerran joudun kokeilemaan päivittäin joko yq-asennus onnistuu vai ei.
Komentotiedostojen kaatuilu ei ole "epäilyttävää toimintaa", vaan ihan tavallista rutiinia silloin kun niitä kehitetään. F-Secure heikentää tietoturvaa pakottamalla minut pitämään ohjelmia jatkuvasti ohituslistalla.