Blokkaako Freedome VPN minulta www.ticketmaster.fi sivuston vai mikä on syy?
Hei
Minulla on ollut Freedome VPN yksityiskäytössä läpparilläni n. 3 vuotta. Se on toiminut erittäin hyvin. Ei mitään ongelmia. Nyt n. 1 kk sitten eteeni tuli varsin outo ongelma.
Yritin päästä www. ticketmaster.fi (entinen Lippupalvelu) sivustolle, missä minulla on ollut oma tili lippujen tilaamisesta varten. Yritin tilata sitä kautta liput erääseen konserttiin joulukuussa Hesassa. Hämmästyin, että useasta yrityksestä huolimatta en päässyt sivustolle lainkaan.
Kuvaruudulle tuli (ja tulee edelleen) viesti "Your session has been suspended, Something about your browsing behavior or network made us think you are a bot.
What can I do to resolve this?
1) Try again from a different device or a different location
2) Ensure you have enabled Java Script in your web browser
3) Remove any third party browser plugings that may be running"
Yritin vaihtaa VPN:ni paikkaa eri kohteisiin (myös Suomi), samoin tietokoneeni paikkaa => ei auttanut. MInulla ei ollut osaamista eikä aikaa alkaa temppuilla Java Scriptillä eikä Third party browser pluggilla.
Otin yhteyttä Ticketmasterin IT-supportiin. Sieltä annettiin pitkä lista erilaisista vaihtoehtoja, joita kokeilemalla voisin ehkä saada asian kuntoon..Ne neuvot olivat niin teknisiä, että vaatisivat IT-asiantuntijan apua...,,,ei onnistunut. Päätin tilata liput puhelimitse Ticketmasterista asiakaspalvelusta, koska oli kiire. Luvattiin sieltä 15 minuutissa lasku ja liput. Ei tullut. Soitin uudelleen ja uudelleen seuraavina päivinä, aina luvattiin, että pian tulee. Rahaa paloi yli 80 euroa, kun Ticketmasterin asiakaspalvelu etsi vikaa, miksei luvatut liput ja lasku tule spostiini, siihen saamaan, joka oli ollut ja pitkäänTicketmasterin tilini sposti. Koskaan en saanut lippuja, lopetin soittamisen kun puhelinlaskuni ylitti 80 euroa (lippujen arvo oli 69 euroa).
Vaihdoin lopulta tietokoneeni toiseen, jossa kaikki asetukset/verkkoyhteys samat kuin minulla . ainoa ero oli, että siinä toisessa tietokoneessa ei ollut Freedome VPN:ää. Suprise! ei ongelmia päästä www.ticketmaster.fi sivustolle ja omalle tililleni siellä. Tilasin ja maksoin e-liput ja ne olivat sähköpostissani alle 2 min. juuri siinä samassa spostissa, johon Ticketmasterin asiakaspalvelu ei pystynyt viikkoon lähettämään niitä lippuja ja laskua.
Kysymykseni:
1) Voiko kaikki tämä minulle kalliiksi tullut lippushow johtua Freedome VPN:stäni?
2) Onko kenellekään ollut vastaavaa FReedome VPN ja Ticketmasterin kanssa? Itselläni tämä on ainutkertainen, minkään muun sivusto kanssa ei ole ollut vastaavaa ongelmaa.. Outoa oli, että pääsin vaivatta sivustolle www.business.ticketmaster.fi, joka markkinoi yhteistyökumppanuuksia. Miksei VPN:ni blokannut sitä?
3) Vai onko syy Ticketmasterin toiminnassa? Nehän hankki tällä vetkuilulla yli 80 euroa yrimääräistä? Voisiko tämä olla systemaattista toimintaa: jopa uusi oiva business-malli?
4) Edelleenkään en pääse www.ticketmaster.fi sivustolle. Ticketmasterin IT-support ehdotti vielä 2 vkoa sitten minullle, että kannáttaa ottaa Freedome VPN pois päältä, se jälkeen saattaisin päästä jo www.ticketmaster.fi sivustolle. ......en aio ottaa VPN pois päältä, koska turvallisuus on minulle tärkeämpi.
Otan kiitollisena vastaan kaikki vinkit/neuvot, mitä minun kannattaisi tehdä?
Kaisuli K
Hyväksytyt vastaukset
-
Hei @KaisuliK & @Nettiukko !
Pahoittelut ensinnäkin viivästyneestä vastauksesta.
Meillä on lähiaikoina ollut esto-ongelmia tietyillä maksusivuilla jotka on sittemmin korjattu, mutta Ticketmasterista emme ole erityisesti kuulleet. Mutta sehän kyllä kuulostaa siltä että VPN aiheuttaa kyseisen ongelman.
Jos se ei vieläkään toimi, ja heidän sivu näkee sinut bottina VPN-yhteyden myötä, suosittelen tässä vaiheessa että katkaisee yhteyden tilapäisesti jotta pääset eteenpäin.
Ilmoita asiasta myös tähän keskusteluun siinä tapauksessa niin jatkamme selvittämistä.
Vastausvaihtoehdot
-
Kiitos Nettiukko,
Tuntuu hyvältä kuulla, että vika ei ole ollut siis minun sormissani tai korvieni välissä :)
Olisi kiva kuulla keneltä odotat korjausta? Ticketmasteriltako?
Tein heidän johtajalleen virallisen reklamaation jo 22.12.23.
He eivät vaivautuneet edes vastaamaan.
Joten voi olla, ettei sieltä suunnalta tule paljon apua.. varsinkin jos tämä hyödyttää heitä taloudellisesti..
Ehkä valituksen suunta on Kuluttajasuojalautakunta tai Kuluttaja- ja Kilpailuvirasto sekä julkisuus??
-
Ratkaisu löytyy suurella todennäköiseedellä F-securen puolelta, koska tämä ei ole ainut VPN:ää kiusannut ongelma viime aikoina. Tätäkin palstaa selatessa huomaa, että viimeisimpien päivitysten myötä VPN on alkakut kiukuttelemaan entistä enemmän.
Itsellä VPN ollut aktiivisessa käytössä viimeisen puolitoista vuotta mutta pari kuukautta sitten otin sen pois päältä, kun netin käyttö aiheutti vain tuskaa hidastelullaan ja katkoillaan. Kun VPN:n otti pois käytöstä, ongelmat loppuivat.
Tämähän ei tietenkään ole ideaali tilanne mutta ei oikein muutakaan voi, ennenkuin aiemmin hyvin toiminut VPN saadaan taas ehjättyä!
-
Kiitti Nettiukko,
Jos ratkaisu löytyy F-securen puolelta, eikö silloin sama ongelma tulisi minulla olla muillakin verkkosivuilla?
Minulla blokkaus on vain www.ticketmaster.fi sivulla, ei millään muulla käyttämälläni sivustolla, joita on todella paljon. Ihmettelen myös, miksei VPNni blokkaa sitten toista ticketmasterin sivustoa eli www.business.ticketmaster.fi.
Eikö tällaisessa blokkauksessa pitäisi olla jokin (virhe) logiikka? esim. VPN ei toimi sivustoilla, joilla on tietyntyppiset asetukset.....
VOIKO TÄMÄ OLLA SITEN VAIN F-securen VPN SYY?
Ticketmasterin IT-support oli tietoinen tästä bot-ongelmasta. Se selitti sitä näin minulle
"olemme tehneet päivityksiä käyttäjätiliemme toimivuuteen. Päivityksien jälkeen sivumme tunnistaa haittaohjelmia ja -botteja herkemmin kuin ennen ja joillekin asiakkaille on tullut tällaisia virheviestejä, joka estää sisäänkirjautumisen käyttäjätilille. "
Sitten tuli Tisketmasterilta ohjeisto minulle millä blokkauksen voisi estää:
"1. Tyhjentäkää selainhistorianne sekä selaimenne keksit
2. Kytkekää pois mahdollinen VPN-yhteys
3. Koittakaa kirjautua läppärillä tai pöytätietokoneella mobiililaitteen sijaan
4. Avatkaa kokonaan uusi istunto tietokoneella tai läppärillä verkkoselaimessa
5. Kokeilkaa eri selaimia (chrome, edge, firefox, safari)
6. Mikäli kirjaudutte käyttäjätilillenne sovelluksella, koittakaa asentaa sovellus uudestaan ja päivittää se viimeisimpään versioon
7. Kun tilaatte kertakäyttösalasanan sähköpostiinne, avatkaa sähköposti toiselle välilehdelle, ettei Ticketmasterin kirjautumissivu aloita uutta istuntoa
8. Mikäli kirjaudutte mobiililaitteella, muodostakaa WiFi / 4G tai 5G yhteys uudestaan
Koittaisitteko näitä toimintoja, ja ilmoittaisitteko, ratkeaatko asia tällä?"
En JAKSANUT/OSANNUT KOKEILLA KAIKKIA NÄITÄ .. ELI ASIA EI RATKENNUT....
Olisiko tämä ongelma vain F-securen VPN syytä?
-
Hei Patrick
Kiitos vastauksestasi.
Olen nyt joutunut yli 1,5 kk selvittämään tätä ongelmaa - lähes yksin. Olisi muutakin tekemistä.
Olen aina luottanut F-securen tuotteisiin. Nyt kyllä olen ihmeissäni miksei VPN:n ostaneille asiakkaillenne edes kerrota tällaisesta ongelmasta tiettyjen sivustojen suhteen.
Olen jonottanut teidän tukipuhelimessa myös tunteja onnistumatta pääsemään koskaan lävitse - joten vastausta ei ole sieltä helppoa saada..
JUU EI TOIMI VIELÄKÄÄN www.ticketmaster.fi sivusto jos käytän VPN Freedomea. Jotta tämä ongelma voisi ratketa, pyydän apua nyt seuraavissa asioissa.
1) Kertokaa miten saan nopeasti VAIN HETKEKSI VPN pois päältä ja takaisin. Tarvitsenko jotain koodia, vai tapahtuuko se vaivatta My Fsecure tilini kautta? Tarvitsen ehdottomasti jatkuvasti VPN. En voi ottaa riskiä etten saa sitä heti takaisin päälle.
2) Selvitykseni perusteella TIEDÄN, että tämä ongelma johtuu myös Ticketmasterista ja sen asetuksista. He ovat sen itse tunnustaneet. Outoa, että pääsen kyllä www.business.ticketmaster.fi sivustolle mutten www.ticketmaster.fi sivustolle.
Ongelman ratkaisu ei voi olla vain se, että rupean nyt temppuilemaan VPN kanssa riippuen sivustoista. Kyllä tämä ongelma täytyy ratketa toisaalla. VPN-toimittajan ja Ticketmasterin teknisten ratkaisujen ja yhteensopivuuden tasolla. Tämä on jo nyt tullut sekä ajallisesti että rahallisesti maksamaan minulle moninkertaisesti tilaamieni lippujen ja VPN-hinnan. Monikertaisesti.
Patrick,
olen valmis antamaan kaiken selville saavani tiedon, mutta haluan tehdä sen vain F-securen teknisen tuen vastuuhenkilölle sähköpostin välityksellä. En voi antaa tätä avointa kanavaa kautta sellaisia yksityiskohtaisia tietoja, mutta sähköpostilla voin. Teillä tuskin on vaikeuksia löytää minun sähköpostiani.
Toivon, että tähän ongelmaan löydetään ratkaisu pian.
Olen jo valmistellut virallisen reklamaationkin tästä casesta asianomaisille viranomaisille. Sitä ennen haluan kuitenkin selkeän kuvauksen ongelman aiheuttajasta/aiheuttajista, jotta reklamaationi kohdistu oikeaan tahoon ja sen perustelut ovat kestävät.
Eli tarvitaan asian lisäselvitystä ja pikaisesti!