SAFE ja älypuhelimessako haittaohjelma?

epizepi88
epizepi88 Viestejä: 7 New Member

Älypuhelin: Samsung Galaxy S20 5G ja Android 11.

Minua ihmetyttää tämä oudolta tuntuva tilanne. Olin siis huhtikuun lopussa lukemassa selaimella jotain tavallista websivua, kun Samsung Cloud teki ilmoituksen, että uusi albumi on Galleriassa ja ehdotti synkronointia. Hieman ilmoitusta ihmettelin, mutta en tehnyt mitään. No toukokuun alkupäivinä katselin sitä Galleriaani niin sinne oli ilmestynyt uusi albumi nimeltä Pictures ja siinä oli yksi kuvatiedosto, muistaakseni jpg -tyyppiä. Mutta mitään selkeää kuvaa ei siinä näkynyt, vaan lähinnä sellainen kuvatiedoston ikoni tms.

Poistin sitten helposti sen kansion kuvatiedostonsa kanssa, myös roskakorista. Asia jäi silti minua vaivaamaan, kun mielestäni en ollut klikkaillut websivulla mitään enkä varsinkaan asentanut mitään mistään. 

Asensin puhelimeeni F-Secure SAFE:n ja skannasin sillä muutamia kertoja puhelimeni, mutta SAFE ilmoittaa joka kerta, että mitään haittaohjelmia, viruksia tai muuta ei-toivottavaa ei löydy. Puhelimessa oli ennestään F-Securen Freedome VPN eikä sekään ole varoitellut mitään.

Olen myös asentanut 1.5.2021 Android-tietoturvakorjaukset.

Puhelimeni käyttäytyy ja toimii ihan normaalisti ja tavanomaisesti kuten ennenkin eikä mitään outoa tai haittaohjelmaan viittaavaa ilmiötä ole esiintynyt.

Pitääkö olla huolissaan?

Hyväksytty vastaus

  • F-Secure_Allu
    F-Secure_Allu Viestejä: 473 Moderator
    Vastaus ✓

    Hei @epizepi88 !


    Kiitos viestistäsi, kyseessä todennäköisesti jokin bugi, mutta kuten kerroitte että olette skannanneet puhelimen muutamaan otteeseen eikä mitään ole löytynyt niin puhelin on puhdas. Eli ei syytä huoleen.


    Mukavaa keväänjatkoa teille!

Vastausvaihtoehdot

  • epizepi88
    epizepi88 Viestejä: 7 New Member

    Hei Alex_A,


    Kiitos paljon hyvin huojentavasta ja selventävästä vastauksesta tuohon minua ihmetyttäneeseen asiaan. Jatkan siten sen Samsungini käyttöä hyvillä mielin ja nyt ainakin sitten SAFE on siinä toiminnassa Freedomen ja ID Protection -appin rinnalla niin suojaukseni siltäkin osin ovat kunnossa.

Tämä keskustelu on suljettu.
Hinnoittelu ja tuotetiedot