Kiristysviesti

Tulija
Tulija Viestejä: 21 Enthusiast
editoi tammikuu 2021 kohteessa F-Secure Internet Security

Saunalahden sähköpostiini tuli tänään kiristysviesti. Siinä sanottiin, että jos en maksa tietyn määrän bitcoineja parissa päivässä, niin silloin lähettäjä alkaa lähettää tietojani kaikkien nähtäville. Viestissä myös todettiin, että olen mukamas vieraillut aikuisviihdesivustoilla usein. En ole käynyt aikuisviihdesivustoilla koskaan. Siinä myös todettiin, että lähettäjä on nähnyt ja kuullut minua jo kuukausia. Olen lukenut ääneen/tallentanut uutisia, siinä ei ole mitään hävettävää. Jos viestin lähettäjä saa jotain suurempia kiksejä siitä, että hän tarkkailee minun vammaista olemustani, niin siitä vaan. Miten se on muuten mahdollista, kameranko avulla? Eniten minua huolestuttaa se, jos viestin lähettäjä on päässyt käsiksi minun päiväkirjaani. Sekään ei ole mielestäni mahdollista, koska word-päiväkirjani on salasanan takana. Ja olen poistanut sen suuremmaksi osaksi tästä puhelimestani. Ja vanhassa tietokoneessa, jossa ei ole edes pääsyä internetiin, kirjoitan päiväkirjaa muistitikulle. Eihän sekään voi olla mahdollista?

Siirsin heti kiristysviestin roskapostiini. Kannattaako minun olla viestistä suuremmin huolissani? Minulla on Elisan Saunalahden sähköpostipalvelu, josta maksan 2.90 euroa/kk. F-Securen Safe-palvelun uusin juuri vuodeksi eteenpäin, helmikuulle 2022.

Olen ollut tarkka siitä, kenelle luovutan Saunalahden sähköpostiosoitettani.

Vastausvaihtoehdot

  • FS_Linda
    FS_Linda Viestejä: 712 Moderator

    Hei @Tulija,

    Nämä viestit ovat harmillisen yleisiä. Lähettäjät lähettelevät niitä satunnaisesti sadoille, jopa tuhansille, henkilöille ja yrittävät näin saada jonkun uskomaan ja maksamaan. Kyse on siis perättömästä uhkailusta ja kiristyksestä.

    Hyvä että siirsit viestin roskapostiin, näin kannattaa tässä tapauksessa tehdä.

    Jos haluat ottaa varman päälle, voit suorittaa tietokoneen täyden tarkistuksen F-Secure SAFElla, ja mahdollisesti vaihtaa salasanasi. Mutta pelkästään tällaisen sähköpostiviestin perusteella on erittäin epätodennäköistä, että kukaan olisi saanut yhteyden koneeseesi ja kameraasi saati tietokoneella oleviin tietoihin.

Tämä keskustelu on suljettu.
Hinnoittelu ja tuotetiedot