Issue:
Jag har fått ett mejl där jag ber om bitcoin. E-postavsändaren påstår sig ha antingen installerat en Remote Access Trojan (RAT), spelat in mig när jag utförde olämpliga, pinsamma eller allvarliga handlingar.
Resolution:
Innehållet i det inskickade e-postmeddelandet är vanligt i massutpressade skräppost . Hotaktörerna använder skräcktaktik för att tvinga ett offer att betala det värvade beloppet, vanligtvis till en bitcoin-plånbok för att upprätthålla anonymiteten. I dessa fall samlar de ofta in e-postmeddelanden från offentliga register (som läckta personliga databaser från komprometterade webbplatser) och är inte nödvändigtvis riktade till en specifik individ.
Vi skulle föreslå kunder som får sådana e-postmeddelanden att ignorera alla krav från hotaktören eftersom de ofta inte har något värde och inte är illvilliga på något sätt, utan snarare försöker övertyga offret att tro att de har varit t.ex. exponeras på något sätt (t.ex. olämpliga bilder).
Du kan vidarebefordra sådana e-postmeddelanden som du kan tro är skräppost för omkategorisering av skräppost genom att följa länken nedan:
- Om du har SPAM eller HAM eller Phishing, skicka alla rubriker, all MIME-struktur, all brödtext till:
- För skräppost: spam-samples@email-samples.f-secure.com
- För skinka: ham-samples@email-samples.f-secure.com
- notera: Ham-prover är e-postmeddelanden som felaktigt är markerade som skräppost, dvs. Falskt positiva
- För nätfiske: phishing-samples@email-samples.f-secure.com
Du kan också öppna ett kundsupportärende och dela e-postproverna, så att det kan kontrolleras av vårt Malware-team för analys. Som en skyddsåtgärd, vänligen ändra lösenordet för alla tjänster där du har använt lösenordet som nämns i utpressningsmejlet. Kör också en fullständig genomsökning av din dator och logga ut från andra enheter som använder din e-postadress.
Article no: 000009335
The content of this article has been machine translated from the English source article.
While reasonable efforts have been made to provide accurate translations, there may still be translation errors.