ID PROTECTION och att inaktivera den inbyggda lösenordshanteraren i Chrome på Android I den här artikeln beskriver vi hur du inaktiverar den inbyggda lösenordshanteraren i Chrome på din Android-enhet innan du börjar använda Autofyll i ID PROTECTION.
Eftersom de flesta webbläsare har en inbyggd lösenordshanterare kan lösenord sparas i webbläsaren automatiskt. För att hålla dina lösenord säkra är det bäst att undvika att spara lösenord i webbläsare.
Lösenord som sparas i webbläsaren kan också skapa problem med Autofyll i ID PROTECTION, eftersom appen inte kan identifiera lösenorden ordentligt för den tjänst som du loggar in på.
Innan du börjar använda Autofyll i ID PROTECTION rekommenderar vi därför följande:
- Inaktivera den inbyggda lösenordshanteraren i webbläsaren som du använder.
- Se till att alla lösenord som är lagrade i den inbyggda lösenordshanteraren även är lagrade i Min data. Flytta dina lösenord till Min data om du inte redan har gjort det.
- När den inbyggda lösenordshanteraren har inaktiverats kan du även behöva rensa data i webbläsaren för att säkerställa att inga lösenord återstår i den inbyggda lösenordshanteraren.
I Chrome på Android inaktiverar du denna funktion på följande sätt:
- I Chrome-webbläsaren på din enhet går du till Inställningar > Lösenord.
- I Spara lösenord växlar du reglaget till Av. Detta inaktiverar lösenordshanteraren i Chrome.
Om du redan har lagrade lösenord i lösenordshanteraren i din webbläsare måste du också rensa dessa data från din enhet.
Viktigt: Innan du rensar några data ska du alltid säkerställa att lösenorden som är lagrade i den inbyggda lösenordshanteraren även är lagrade i Min data.
Gör följande för att rensa data i Chrome:
- I Chrome-webbläsaren på din enhet går du till Inställningar > Sekretess och säkerhet > Rensa webbdata.
- Välj Avancerat och kontrollera Sparade lösenord och Autofyll formulärdata i listan.
- Välj Rensa data.
Dina lösenordsdata har nu rensats i Chrome-webbläsaren. Detta säkerställer att Autofyll i ID PROTECTION fungerar som det ska.
Anm: De här stegen gäller endast för Chrome-webbläsaren på Android och kan komma att ändras. Inaktivering av den inbyggda lösenordshanteraren är även tillämpligt för andra webbläsare du kan ha på din Android-enhet.