Freedom Vpn

Uskomatonta
Uskomatonta Viestejä: 12 Explorer
editoi joulukuu 2022 kohteessa F-Secure VPN

Minua on jo pitkään, vuosia askarruttanut kysymys, johon en ole saanut vastausta. - Aplen pihone ja ipad luovat outoja laiteyhteyksiä, kun laitan bluetoothin päälle.

jostain kummasta sekä omiin laitteisiini kuuluvaksi - että vain " löydettyihin" laitteisiin ilmaantuu usein varsin kummallinen laiteyhteys - joka siis on luokiteltu, kerrasta riippumatta- "omiin laitteisiini " kuuluvaksi, että täysin erillään olevaksi- vain muutoin löytyneeksi. Bluetooth laiteyhden tulee olla joko lähietäisyydessä tai maximissaan .n.50 metrin päässä. Käytännössä se tarkoittaa kerrostalossa naapureita ja talon lähialueita? Tämä kai pätee?

Tämä laiteyhteys on WIN- RE1GOGPGATE eli tarkoittanee Windows käyttöhärjestelmää käyttävä laitetta?

Laiteyhteyden voin itse katkaista ja klikata " unohda laite" osiota. Siitä huolimatta laiteyhteys palautuu, tein mitä tahansa. Laitetyyppiä katsoessani tuli kerran ilmoitus " muu laite", yleensä laiteyhteystyyppiä ei ole enää pitkään aikaan edes näkynyt. Laiteyhteys on olemassa joko aktiibisena " yhteys on " tai vain passiivisena- eli se vain on näkyvillä. Laiteyhteyttä ei ole jatkuvasti van sen ilmaantuminen on täysin satunnaista, yleensä iltaan tai yöhön keskittyen, mutta sitä tapahtuu myös iltapäivisin. Eli mitään ajallisesti tarkkaan rajattua aikaa ei ole tai säännönmukaisuutta. Se ei myöskään ole sidoksissa Freedom VPN aktiivisena, auki olemiseen.

Bluetooth yhteyksissähän normaalisti näkyy kaikki, myös naapureiden puhelimet, tietokoneet jne. On näkynyt mm.Nokia 130 jonka yhteydessä klikkasin laiteyhteyttä (!) ja tuli ilmoitus ettei kyseistä laitetyyppiyhteyttä tueta.

Miten sitten WINDOWS LAITEYHTEYTTÄ VOIDAAN TUKEA?

Otin yhteyttä F- Securen tukeen ja keskustelin siellä olevan asiantuntijan kanssa. Laite ei kuulema kuulu heiille.

olen myös kuullut versioita, että FREEDON VPN käyttäisi outoja laiteyhteyksiä, ongelmana on vain se, että laite löytyy vaikka Freedom VPN ei olisi edes päällä, vaan on klikattu pois käytöstä, kokonaan. Itse sovellus on tietysti olemassa, mutta se on otettu pois päältä. Ei kai se itselseen laita itseään päälle?

Laiteyhteyden olemassaolo on kiusallista, koska en tiedä mistä on kyse ja saa vainoharhasimmat ajatukset laukkaamaan

kertaalleen kävi näin, aktivoin / avasin bluetoothin ja laiteyhteyhteys oli jälleen päällä - samalla hetkellä kun ehdin näyttökuvan ottaa, laiteyhteys katkaistiin jonkun ulkopuolisen toimesta. Eli, laiteyhteyden ylläpitäjä pystyi itse aktivoimaam tai kytkemään laiteyhteyden pois ja taas päälle. Tulee mieleeni it- alan stalkkeri joka omaksi huvikseen tsekkaa ihmisten verkkotoimintaa jne. Vainoharhaisuus herää..😆

olen ottanut yhteyttä myös Applen tuleen ja he kehoittivat ottamaan yhteyttä, kun laiteyhteys on päällä, niin he selvittävät mistä laitteesta on kyse. Käytännössä tämä on mahdotonta, koska laiteyhteyden luova taho, pystyy kontrolloimaan milloin se yhteys luodaan ja milloin katkaistaan, eli en voi aina itse olla päättämässä siitä..

Toisaalta ihmetyttää, mitä Freedom VPN tekee tällaisilla mystisillä laiteyhteyksillä bluetoothin kautta? Ja ennen kaikkea ihmetyttää se, ettei asiasta ole asiakkaita informoitu. Luulisi olevan yksinkertaista vain ilmoittaa tilauksen yhteydessä, että tällaista laiteyhteyttä me käytämme ja ettei tarvitse ihmetellä tai huolestua asiasta. Ja toisaalta ihmetyttää, eikö F- Secure kontrolloin, tarkista millän lailla Frreedomn tomntaa- hehän eivät tiedä yhtään mitään- joten miten he voivst tietää, etteikö laite kuuluidi heille..vai tietävätkö kuitenkn, koska näin sanovat. Tuntematon laite..ihan kiva juttu, tarkkailee verkkoliikennettä- keitä tarkkailijat ovat, miten ja kuinka henkilökohtaisiin tietoihin pääsevät, yksilöidäänkö laiteyhteydet, henkilötietoihin, päästäänkö kuinka syvälle henkilön tietoihin käsiksi: omakanta, terveystiedot, pankkitoedot, mielipidepalstakirjoitukset jne.? Keitä nämä mystiset Freedon VPN it- alan asiantuntijat ovat - monia kysymyksiä. Valvooko hedän tomintaansa kukaan?

onko syytä olla huolissaan, mitä voi tehdä vai kannattaako tehdä mitään?

Hyväksytty vastaus

  • F-Secure_Allu
    F-Secure_Allu Viestejä: 473 Moderator
    Vastaus ✓

    Hei @Uskomatonta


    Olemme selvittäneet tätä meidän Freedome-tiimin kanssa ja heiltä tuli suora vastaus tähän: Freedome ei ole millään tavalla tekemisissä Bluetooth-yhteyksien kanssa, eikä tästä syystä liity tähän ongelmaan. Suosittelemme olemaan tästä asiasta suoraan Applen tukeen yhteydessä että miksi laiteyhteys näkyy iPhonella sekä iPadilla.

Vastausvaihtoehdot

  • Uskomatonta
    Uskomatonta Viestejä: 12 Explorer

    Ensinnäkin, kiitän vastauksesta.

    Ongelma ei ratkennut soittamalla Applen tukeen. Siellä ollut naishenkilö ei kyennyt sanomaan mistä laitteesta on kyse, mutta oli sitä mieltä että laiteyhteydellä ei ole merkitystä eikä se vaikuta tietoturvaan

    . Itse asiassa puhelun aikana tuo WIN- laiteyhteys aktivoitui jostain syystä. Applen tukipuhelu tuli ulkomailta -Cork, Irlanti- mikä tietysti herätti epäilyn huijauksesta. Varsinkin kun tuki loi laiteyhteyden omaan kännykkääni, toki se oli hyväksyttävä ensin. Laiteyhteyksien luominen tuntemattoman henkilön kanssa on aika iso riski, mutta laitetuen tarjoajan kanssa sellainen riski on kai aina otettava, jotta tämä pääsee käsiksi mistä ongelmassa on kyse? Nyt toki voi miettiä oliko tämä edes aiheellista, mutta tehty mikä tehty. Ehkä oli väärä ratkaisu ja ongelma itseasiassa vain kasvaa?

    Outoa on myös se, että laiteyhteys löytyy nimellä COMPUTER, eli sillä nimellä bluetooth- laite löytyy ja jos tätä klikkaa tulee esiin tuo WIN- laite? Käsittääkseni sen voi ymmärtää siten, että jossain on WINDOW’S tietokone joka luo bluetooth- yhteyden minun älypuhelimeen ja Ipadiiniini.

    Olen itse havainnut, että kun suljen laitteet, ne eivät sulkeudu pysyvästi, vaan aukeavat itsekseen ja näytölle tulee ilmoitus lukitusta SIM- kortista!? Näyttö toki sammuu, mutta näytön suojan avatessa havaitseekin ettei laite sulkeutunutkaan. Toki kyse voi olla laitteessa itsessään olevasta toimintahäiriöstäkin? Eikä laitteessa olevasta haittaohjelmasta.

    Toinen outous liittyy siihen, että laiteyhteyden olemassaolo ei ole välttämättä riippuvainen siitä missä itse olen laitteineni. Kaukoliikenteen junassa matkustaessani samainen laite tulee näkyviin kun klikkaan bluetoothin auki. Todin laiteyhteyttä ei ollut viimeksi luotu, vaikka se oli näkyvissä.

    Eli, onko syytä olla huolissaan vai ei?

    Applen tuen mukaan ei tarvitse olla huolissaan koska bluetooth yhteyttä ei voi kovin tehokkaasti käyttää oikeastaan mihinkään.

    Toisaalta luin, että sen käyttö esim. seurannassa on erittäin tehokas ja sitä käytetään useissa yrityksissä mm. henkilökunnan, logistiikan jne. valvontaan ja seurantaan. Mutta tämä koskee siis yrityksiä, ei yksityisiä henkilöitä.

    Olen pohtinut myös sitä, käyttääkö esim. sovellus 112 paikannukseen aina silloin tällöin tätä laiteyhteyttä eli yksittäisten henkilöiden paikantamiseen ellei jopa seurantaan vai käyttääkö joku muu sovellus esim. Applen apit tietoturvadiagnostiikkaan tätä yhteyttä? Jokin järkevä selitys tälle täytyy löytyä.


    Jostain syystä minua häiritsee tavattomasti juuri se, että en tiedä mistä on kyse. Kun tietoturvasta, haitta- ja vakoiluohjelmista on puhuttu niinkin paljon. Ja olin aiemmin tehnyt kaiken mitä Applen tuki oli ehdottanut, eikä laite hävinnyt mihinkään. Siellä se on, muiden kanssa ONE PLUS MIRO & kumpp.

    Ei kai kyse ole seinänaapurin sipuliverkossa ( darknet)

    toimivasta laitteesta jota ei voi paikantaa millään keinolla?

    T. Uskomatonta

Tämä keskustelu on suljettu.
Hinnoittelu ja tuotetiedot