G-mailin sähköposteihin on ilmestynyt tuntemattoman kännykän numero

Valinnat
Tacitaira
Tacitaira Viestejä: 3 Observer
Olisiko F-Securesta apua.

Joku on siis päässyt jotenkin tunkeutumaan sähköpostitileille.

G-mail -tileilleni omilleni ja hallitsemilleni, ilmestyy koko ajan omin päin kännykkä, jonka numero on 045 763 20 326. Vaikka olen kirjannut sen ulos.

Ja G-mail ilmoittaa, että se on luotettava ja sinne lähetetään mm. salasanojeni vaihdot. Huh.

Googlasin numeron. Sitä oli joku katsellut, se on siis ”häirinnyt” muitakin. Mutta kukaan ei ollut kommentoinut.

Soitin numeroon. Se soi kerran ja sammui. 

Kysyin numerotiedustelusta. Se oli tuntematon, luultavimmin siis pre-paid.

Onko kyseisenlainen tapaus tuttu. Ja mistäköhän siinä voisi olla kysymys? Huomasin sen sattumalta, kun kävin läpi suojauksiani. Miten se sinne voi ilmestyä noin vain. Jo pari kertaa uudestaan. 

Löytyykö F-Securesta apua; jokin ohjelma, jokin sovellus.

terveisin
Tacitaira


Hyväksytty vastaus

  • FS_Linda
    FS_Linda Viestejä: 712 Moderator
    Vastaus ✓
    Valinnat

    Hei @Tacitaira!

    Onpa harmillinen tilanne. En ikävä kyllä osaa sanoa, pystyykö Gmailissa estämään kyseistä numeroa, mutta suosittelen ainakin vaihtamaan Gmail-tiliesi salasanat johonkin mahdollisimman mutkikkaaseen, ja vaihtaa sen säännöllisesti.

    Jollet vielä käytä F-Secure ID PROTECTION-sovellusta, voit esim. luoda kokeilutilin ja kokeilla sovellusta. Sovelluksessa voit luoda pitkiä ja monimutkaisia salasanoja joita et itse tarvitse muistaa.

Vastausvaihtoehdot

  • Tacitaira
    Tacitaira Viestejä: 3 Observer
    Valinnat

    Tervehdys

    Kiitos vastauksesta.

    Tässä viestissä on myös mielenkiintoinen tietoturva-asiaongelmamahdollisuus.

    Minulla on jo F-Secure Total; mutta tarkastan vielä ja katson sen kokeilutilinkin.

    Lieneekö se jotenkin "karmani", että osaan tehdä kysymyksiä, jotka tehdään ensimmäistä kertaa (kuten kun nyt kun soitin DNA:n asiakaspalveluun) ja joihin ei löydykään vastausta lonkalta. Mutta en varmaan ole ainoa enkä yksin.

    Olen siis selvittänyt asiaa lisää. Tähän mennessä on selvinnyt mm. seuraavaa:

    G-Mailistahan voi yrittää jäljittää sitä puhelinnumeroa. Jäljitin sen ja se paikantui samalle pihalle, jossa itse olin. Siis täysin tuntematon numero (lievä kauhuelokuvamainen tunne).

    Sen jälkeen painoin G-Mailista nappulaa, joka saisi sen numeron soimaan. Soitin siis siihen numeroon G-Mailin asetusten kautta. Sen tarkoitushan on vaikkapa löytää oma puhelin kotoaan sekasotkujen keskeltä.

    Ja silloin soi minun oma puhelimeni siinä vieressäni (kuin elokuvasta "Tuntematon soittaa").

    DNA ilmoitti, että se kyseinen numero on ollut minun käytössäni kaksi vuotta sitten. Se on ollut "perusnettiliittymä". Se on irtisanottu ja lopetettu ja suljettu jo silloin. Se oli prepaid-liittymä.

    Läppärissäni ei kuitenkaan ole SIM-korttipaikkaa. Enkä käyttänyt sitä läppärissäni, enkä nykyisessä kännykässäkään. Se saattoi olla kokeiluvaiheessa jossain jo poistuneessa tabletissani. Kännykässäni on kaksi SIM-korttipaikkaa mutta vain yksi SIM-kortti. Tuota kyseistä prepaidia en ole koskaan käyttänyt tässä kännykässä, jossa on aina ollut sama erikseen laskutettava numero.

    Ja nyt se tietoturva-asia. Prepaid-numeroitahan kierrätetään. Karanteeniaika on kuulemma vain pari kuukautta. Eli teoriassa se ilmoittamani numero voi olla jo jonkun muun käytössä. Ja silloinhan hän voisi saada minun salasanani aina kun vaihdan sen - jos sallin G-Mailin lähettää kehotteen "luotettuihin numeroihin". Ja jos se menee sen uuden omistajan koneelle. Nuo kehotteet voisi näköjään myös poistaa. Mutta. Miksi minun kännykkäni silloin soisi.

    Wau. Siinähän voisi olla melkoinen sudenkuoppa. Kun ostaa prepaidin, niin saa numeron, joka on ollut jollakulla jossakin joskus. Ja sillä voisi tunkeutua sen edellisen omistajan koneelle. Onko tuollaista raportoitu.

    Kuitenkin siis - kun soitan G-mailin asetusten kautta, niin se soittaa minun kännykkääni - eikä sen mahdollisen uuden omistajan kännykkään. Vai ilmoittaisiko se myös sinne.

    Tietoturvakysymys siis kuuluu, että onko raportoitu, että voiko joku tunkeutua toisen koneelle jonkun vanhan numeron avulla. Ja jos vaikka F-Secure yrittäisi jäljitellä - siis testata, että onko tuollainen teknisesti mahdollista - sehän voisi olla melkoinen uutinen jos onnistuu. En ole ainakaan koskaan kuullut moisesta.

    Mutta jatkan selvittelyä. Seuraavaksi on siis vuorossa itse G-Mailin asetukset. Raportoin sitten myöhemmin.

    terveisin

    Tacitaira

Tämä keskustelu on suljettu.
Hinnoittelu ja tuotetiedot