Win-päivitys KB4056892 "ei koske" laitettani, miksi?

Ksantippa
Ksantippa Viestejä: 7 Observer

Laitteeni on Microsoftin Surface 3 (ei Pro), jossa täysi Win10 ver. 1709.  Päivitys KB4056892 epäonnistui laitteeellani 5.1.2017. Epäilin kohutun turvaohjelmaongelman olevan syynä, minulla oli vanhentunut Elisa Tietoturvapalvelu. Vaihdoin sen juuri F-Secure SAFEen ja hain erillispäivityksen MS:n sivulta. Sain ilmoituksen että "ei koske laitettasi". Johtuisiko siitä, että KB4056892 tulkitsee sen tabletiksi, jota se ei ole?

 

Otin kuvakaappauksen Microsoftin erillisen Windows Update -asennuksen ilmoituksesta mutten osaa lisätä kuvaa tämän foorumin toiminnolla. Eikö sitä voi ladata koneelta?

Viestejä yhteensä

  • Näsäviisas
    Näsäviisas Viestejä: 784 Superuser
    Hei @Ksantippa

    Olen surffaillut Microsoftin sivuilla ja etsinyt päivityksiä Surface 3:lle. Mitään valmista listaa en löytänyt.
    Varoituksia ei-ajantasalla-olevista tietoturvaohjelmista löytyi.
    Windows-päivitysten pitäisi tulla automaattisesti- ja oikeiden.
    Mitä siinä updatessa kerrottiin, ihan sanoina?
    Selaa päivityskirjanpitoa ◀kommentteja, epäonnistuneista.

    Näsäviisas
  • Näsäviisas
    Näsäviisas Viestejä: 784 Superuser
    @Ksantippa

    Vielä tällainen neuvo:
    Katso asennetut päivitykset, näkyykö siellä mahdollisesti KB4056892.
    Toinen kohta:
    Näytä päivityshistoria: löytyykö sieltä em KB ja sen tila sekä selitykset.
    (Windows7 mukaan)
    Tässä laitetyypissä on myös mukana Intel, huomasin kun etsin tietoja netistä MS Surface 3:sta.

    Näsäviisas
  • Ksantippa
    Ksantippa Viestejä: 7 Observer

    Kiitos asiaan paneutumisesta, Näsäviisas!

    Uutiset kertovat Microsoftin päivityspaketista kb4056892, joka ei päivity, jos virustorjuntaohjelma ei täytä MS:n vaatimuksia. F-Securen SAFE on listassa vaatimukset täyttävien listalla.

    Viestintäviraston juttu kb4056892:stä:
    https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/tietoturvanyt/2018/01/ttn201801101216.html
    Epävirallinen lista MS:n hyväksymistä ja hylkäämistä virustorjuntaohjelmista:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/184wcDt9I9TUNFFbsAVLpzAtckQxYiuirADzf3cL42FQ/htmlview?sle=true#gid=0

     

    Olen tutkinut laitteen päivityshistoriaa. Po. päivitys ei onnistunut 5.1.2018, virhekoodi 0x80070643. Windows Updaten ongelmien ratkaisu ei tuottanut tulosta.

     

    Alan yhä vahvemmin kallistua sen kannalle, että MS:n oma käyttispäivitys luulee Surfacea tabletiksi. Jossa siis on joku muu käyttis kuin Win. Olen kysynyt tätä MS:n tukifoorumilta, mutten saanut vastausta.

     

    Sain kuvakaappauksen erillispäivityksestä liitettyä tähän kopioi-liitä-menetelmällä.

     

    Kuva

     

     

     

     

  • Näsäviisas
    Näsäviisas Viestejä: 784 Superuser

    @Ksantippa

    Olit ihan oikeassa:MS:n mukaan Surface 3 on tabletti, kts oheinen artikkeli⏬

    https://news.microsoft.com/fi-fi/2015/03/31/microsoft-esittelee-ohuimman-ja-keveimman-surface-tabletin-surface-3n/

    Sitten sellainen seikka, mikä oli tuossa kuvakaappauksessa Delta-päivitys. Se poikkeaa kumulatiivisistä päivityksistä.

    Toivottavasti saat oikean päivityksen joskus Microsoftilta.

    Näsäviisas

  • Ksantippa
    Ksantippa Viestejä: 7 Observer

    Tuon MS:n markkinointityylin takia se sekaannus syntyykin! Muutkin ovat erehtyneet, ei MS:n oma väki kuitenkaan. Surfacessa on täysi Win10, josta syystä siihen pätevät Win-koneiden jutut. Taisit kuitenkin ratkaista asian tuolla delta-jutulla. Minulla ei ole hajuakaan mikä on delta-päivitys mutta kuulostaa sitä että odottelen kaikessa rauhassa.

    Kiitos taas, Näsäviisas!

Tämä keskustelu on suljettu.
Hinnoittelu ja tuotetiedot