Tuntematon tili, F-Secure

Tiedoton
Tiedoton Viestejä: 9 Observer

Huomasin, että kun Windows 10 -koneessa tarkastelee esim. F-Secure SAFE:n työpöytä-pikakuvakkeen ominaisuuksia, niin kohdassa "suojaus" on listattu "Tuntematon tili S-1-5-21-pitkä numero-pitkä numero-pitkä numero-1000", jolle on annettu "erikoisoikeudet". Olen googlaamalla löytänyt jotain tietoa tästä, joiden perusteella sen pitäisi viitata poistettuun tavalliseen käyttäjätiliin, mutta en ole poistanut käyttäjätilejä, ja (versio)päivittänyt koneen vain kerran, joten haluaisin tietää mistä tämä "Tuntematon tili" on ilmestynyt ja miksi sillä on erikoisoikeudet esim. F-Securen pikakuvakkeeseen, muttei muuten F-Securen kansioihin tms. Tietokoneen täysi tarkistus ei löydä mitään, samoin kuin pikakuvakkeiden tarkistuskaan.

 

Aiemmin huomasin samankaltaisen Tuntemattoman tilin Windows 7-koneessa, tosin siinä tapauksessa sillä oli erikoisoikeudet kaikkiin kansioihin reitillä [käyttäjätili]-[tässä kohtaa muistaakseni Appdata-Roaming, en ole varma enää]-Microsoft-Windows-Libraries. Sillä ei kuitenkaan ollut oikeuksia mihinkään muualle, tai en ainakaan löytänyt sitä mistään muualta.

 

Pahoittelen jos kysymys tulee väärälle foorumille, mutta kun se koskee myös F-Securea niin ajattelin että jollakulla muulla on voinut olla sama ongelma?

Viestejä yhteensä

  • [Deleted User]
    [Deleted User] Viestejä: 0 Former F-Secure Employee

    Hei @Tiedoton!

    Onko tietokoneella useampi käyttäjä?

  • Tiedoton
    Tiedoton Viestejä: 9 Observer

    Ainoastaan minä, tuntemattoman tilin SID-numero ei vastaa oikeiden tilien numeroja rekisterieditorissa katsoessa. Sikäli kuin ymmärsin, viimeinen luku -1000 tarkoittaa, että tuntematon tili on ensimmäinen tietokoneelle luotu tili, mutta en ole poistanut itse luomiani tilejä.

  • [Deleted User]
    [Deleted User] Viestejä: 0 Former F-Secure Employee

    Hei @Tiedoton

     

    Aivan. Tuo kyllä viittaisi poistettuun käyttäjätiliin. Olisiko sitten mahdollisesti poistunut esimerkiksi Windowsin versiopäivityksen yhteydessä?

  • Tiedoton
    Tiedoton Viestejä: 9 Observer

    Olen kyllä versiopäivittänyt Windowsin, mutta haluaisin tietää kuka tuon "Tuntemattoman tilin" ylipäänsä loi, ja miksi?

     

    Tuntematon tili sinällään ei aiheuta ongelmia, mutta tämänkaltaisen "ilmiön" löytyminen koneelta huolestuttaa, kun ei voi tietää onko kyseessä haittaohjelma vai ei. Toistaiseksi paras selitys ilmiölle olisi oheisessa muroBBS-keskustelussa tarjottu,

     

    https://murobbs.muropaketti.com/threads/windows-10-ja-tuntematon-kaeyttaejaetili.1286835/

     

    mutta siinä esitettyjen päätelmien todenmukaisuudesta ei ole mitään takeita.

     

    Kysyin jo kertaalleen Windows-tukipalvelusta, he eivät olleet ilmiöstä kuulleetkaan vaikka ihmiset ovat raportoineen "Tuntemattomien tilien" ilmaantumisista jo vuosia, kuten voi huomata answers.microsoft-palveluun tulleista viesteistä. Myös tietokonevalmistajan tukipalvelussa kiistetään että Tuntematon tili voisi olla jäänne mistään heidän asennuksestaan.

Tämä keskustelu on suljettu.
Hinnoittelu ja tuotetiedot