F-Secure SENSE LANiin kytketyt WiFi toistimet antavat iPhonelle IP-osoitteet ja speedtest.net OK, mu

Pilvix
Pilvix Viestejä: 4 New Member

Olen asentanut talon telekaappiin F-Secure SENSE reitittimen, ja kytkenyt LAN portteihin talon eri kerroksissa olevat WiFi toistimet. WiFi toistimet ovat "tyhmiä" eli kailottavat F-Secure SENSE lanin & dhcp jne. eteenpäin.. Eli F-Secure SENSE antaa verkon kaikille laitteille IP osoitteet. Laitteet ilmestyvätkin F-Secure SENSE luetteloon just niinkuin pitääkin, chromecastia ja playstationia myöden.

 

Mutta ... ystävälliset iphone luurit eivät ole tilanteeseen ollenkaan tyytyväisiä. Ne saavat IP osoitteet kuten muutkin laitteet, mutta vain osa sovelluksista toimii. Esimerkiksi youtube, netflix, areena ja speedtest.net ovat OK ja toimivat ripeästi, mutta koko joukko sovelluksia kieltäytyy toimimasta, esimerkkeinä yammer, skype, teams, slack, op.fi, airBnB ja itse F-Secure SENSE sovellus. Kieltäytyminen näkyy niin, että aikojen päästä tulee timeout-varoitus tai näytetään vanha muistissa oleva sisältö.

 

Jos liityn F-Secure SENSE reitittimen itse kailottamaan WiFi verkkoon, nämä ongelmat poistuvat. Jos korvaan F-Secure SENSE reitittimen perinteisellä reitittimellä, niin ongelmat poistuvat niinikään.

 

Aivan kuin F-Secure SENSE WiFi verkon kautta saa hiukan erilaiset parametrit päätelaitteetteelle kuin LAN porttien kautta. Muut kuin nämä nimenomaiset Apple tuotteet toimivat moitteetta ja kyllä, kaikki mahdolliset resetoinnit apple-laitteille on tehty ja muissa WiFeissä ei vastaavia ongelmia ilmene.

 

Onko vastaavia kokemuksia (netissä esim. netgearin aikaisemmissa router firmiksissä vastaava on ongelma on ollut), onko asia jo F-Secure tiedossa ja tulossa fiksaukseen tai onko mitään workaroundia?

Viestejä yhteensä

  • JOnes
    JOnes Viestejä: 421 Rock Star

    -Mitähän laitteita kyseiset wifi-toistimet ovat?

     

    -Yksi "workaroundi" saattaisi olla asettaa toistimet ap-moodiin(jos mahdollista)

    ja konfiguroida niille eri wifi+dhcp-pool  kuin Senselle ja antaa toistimen itsensä ottaa ip-osoite Senseltä tai  konfalta sille kiinteä ip sense poolista(192.168.71.x) ja toistimen takaiset wifi laitteet saisivat siis myös sen saman(nat)

     

     

     

     

  • Pilvix
    Pilvix Viestejä: 4 New Member

    Tämä on ilmeinen workaround kyllä toimii eli että reititin korvataan toisella mutta toimivalla tuotteella (esim. Zyxel tai Airport Express, jopa 10v vanha Netgearini näytti kelpaavan jne), mutta kovasti haluaisin nähdä itse F-Secure SENSE reititysongelmaan ratkaisun, koska haluaisin juuri tätä tuotetta käyttää. Ja huomioikaa ystävällisesti, että monet sovellukset toimivatkin, iphone safari selainta myöden, mutta sovelluksista ei. Ja huomionarvoista on myös, että aikanaan Netgearin vastaavat tuotteet kärsivät samasta ongelmasta.

  • JOnes
    JOnes Viestejä: 421 Rock Star

    Tuossa "workaroundissa" ei ole tarkoitus korvata Senseä mitenkään,vaan konfiguroida wifi-verkko(verkot)

    ilman läpinäkyvää siltausta,ainakaan Sensen yhteysvaihtoehdoissa ei ole kuvailemaasi verkkotopologiaa

    tuettuna jossa toimivuus olisi taattu.

     

    https://www.f-secure.com/fi_FI/web/home_fi/sense/setup

  • Pilvix
    Pilvix Viestejä: 4 New Member

    Moi, topologiani on noista "Ethernet-seinäpistoke + SENSE" ja käytän sitten sekä LAN että WiFiä, ja sitten lisäksi noita repeattereita, jotka siis ovat vain LANin tyhmiä toistimia, eivät puutu tai muuta mitään. Syystä tai toisesta, F-Secure SENSE ei anna LAN portteihin samoja palveluja kuin WiFi puolelle. Tuotekehityksessä tietänevät tämän teknisen eron?

  • [Deleted User]
    [Deleted User] Viestejä: 0 Former F-Secure Employee

    Hei @Pilvix!

    Pahoittelut että vastaus on viipynyt! 

    Laitoin tästä kyselyä tuotepuolellemme, palaan asiaan kun tulee vastausta.

  • [Deleted User]
    [Deleted User] Viestejä: 0 Former F-Secure Employee

    Hei @Pilvix!

    Kyselin tästä tuotekehitykseltämme, ja ongelmaa ei saatu toistettua testilaitteillamme. Kertoisitko vielä mitä WiFi-toistimia sinulla on käytössäsi, jotta voimme tutkia asiaa tarkemmin? Kiitos!

  • Pilvix
    Pilvix Viestejä: 4 New Member

    F-Secure Sense FSEC-SE161 jonka perässä Asus RP-AC56 Access Point(AP) modessa, jossa jaettu 5Ghz wifi, johon puolestaan kytkeytyy iphone 8 wifillä. Testinä toimii, että kokeilette, toimiiko F-Secure Sense appi siten, että saa yhteydetn FSEC-SE161:een. Toinen testisovellus esim. Spotify. Toisaalta voitte myös testata, että vaikka em. ei toimi, Youtube sovellus toimii OK. Epäilykseni on, että ei ole väliä, mikä tuo Access Point laite on, koska setuppi toimii laittamalla reititin FSEC-SE161 ja Asus RP-AC56 väliin. Tämä on väliaikainen korjaukseni, kunnes keksitte, mikä on syy .. FSEC-SE161 firmwaressa lienee jokin Apple iOS herkkä kohta.

  • [Deleted User]
    [Deleted User] Viestejä: 0 Former F-Secure Employee

    Hei @Pilvix!

    Kiitos lisätiedoista!

     

    Nämä ovat nyt tuotepuolella tiedossa ja testauksessa. Ilmoitan kun tilanteeseen tulee lisätietoa.

  • Meripihkahuone
    Meripihkahuone Viestejä: 6 New Member

    Itselläni on TP-Link merkkinen WLAN-Extender (toimintatilassa Range extender) ja kun sitä nyt kokeilin iPhone puhelimellani, niin hyvin toimi Skype, tosin tein vain soiton Skype testipalveluun. Mainitsemistasi ei-toimivista appeista minulla on vain tuo Skype. Areena ja speedtest.net apit toimi myös.

    Minun Sense reitittimessäni mallimerkintä on myös tuo FSEC-SE161.

    Tarkoituksenani oli kaiketi sanoa, että ei ongelma Sense-verkkoon kytkettyjen WLAN-Extenderien kanssa ainakaan kaikkia laitteita koskeva ole.

    Itse asensin Sensen vasta viime viikolla, joten olen 'newbie'.

     

Tämä keskustelu on suljettu.