Sense käyttöönottokokemus 2017-12-29

oceanrising
oceanrising Viestejä: 8 Observer

Moi!

 

Hain paikallisesta Powerista Sensen ja aloin illalla ottamaan käyttöön. Nettiyhteytenä taloyhtiössä Elisan netti, joka tulee ethernet-portista asunnon sähkökaappiin. Yhteys toimi aloitettaessa ok. 

 

Sense-appis iOS:ille oli 1.1.2291. Käyttöönotto eteni hyvin siihen asti kunnes Sense halusi hakea päivitykset. Päivityksessä tuli jokin virhe ja homma piti aloittaa alusta. Tämä tapahtui kahdesti peräkkäin. Ensin tein resetin ja toisella kertaa tehdasasetusten palautuksen. Hain netistä vähän apuja ja luin F-securen sivuilta, että Sense osaa päivittää itse itsensä kun sen antaa odotella pari minuuttia nettiin kytkettynä. Kävi niin kuin oli kirjoitettu ja laite päivitti itsensä ilman näkyviä ongelmia. Tämän jälkeen asentaminen onnistui. 

 

Asennuksessa Sense luo oman WiFi -verkkonsa ja antaa mahdollisuuden muokata nimeä ja salasanaa. Tässä kohtaa asennusta salasanakenttään ei appiksessa pysty antamaan salasanaa paste:lla. Päätin kokeilla salasanan määrittelemistä myöhemmin. Tällöin on mahdollista antaa salasana copy-pastella ja käyttää kunnollisia salasanoja ilman näppihäiriöitä.

 

Salasanan maksimipituus on yllättävät 63 merkkiä. Tämä hieman harmitti kun arvelin että Sense korvaa vanhan wifi -verkon jossa olin juuri määritelllyt 64-merkkiset salasanat. No, pikakorjauksena viimeisen merkin poistaminen ei ollut iso juttu, mutta mielenkiintoinen rajoitus joka tapauksessa. WiFi-verkon määrittely on turhaan rajoittunut: Olisin mielelläni nimennyt 5GHz verkon kokonaan eri nimellä ja antanut verkoille eri salasanat. Tämänkin kanssa pärjää. 

 

Toistaiseksi isoin havaitsemani puute on staattiset IP:t. Minulla on NAS-palvelin ja haluaisin varmistaa että se saa aina saman IP:n. Tällä hetkellä se ei ole mahdollista.

 

Asennukseen upposi enemmän aikaa ja vaivaa kuin olisin toivonut mutta loppu hyvin. Purkki toimii nyt ok enkä ole vielä törmännyt suorituskyky- tai muihin ongelmiin. 

 

Viestejä yhteensä

  • [Deleted User]
    [Deleted User] Viestejä: 0 Former F-Secure Employee

    Hei @oceanrising

     

    Erittäin paljon kiitoksia palautteestasi. Mukava kuulla, että asennus lopulta onnistui. Olen vienyt ehdotukset koskien mahdollisuutta määrittää staattisia IP osoitteita ja salasanojen maksimipituutta eteenpäin.

Tämä keskustelu on suljettu.